Kusten är klar

Peter Eriksson vill se en ny kustjärnväg mellan Luleå och Haparanda.
? Bästa lösningen är en kustjärnväg hela vägen runt Bottenviken, säger miljöpartiets språkrör.
Han uppmanar även Kent Ögren och landshövdingen att ta initiativ i frågan om biobränslen.

LULEÅ2005-11-04 06:30
Peter Eriksson värmer upp inför valrörelsen genom att påminna om vad miljöpartiet åstadkommit under mandatperioden. Som stödparti till s-regeringen har man möjligheter att styra politiken i önskvärd riktning menar Eriksson.<br>Han siktar för övrigt på en fortsatt samverkan med socialdemokraterna.<br>&nbsp;? Det är svårt att se något annat alternativ när moderaterna är så dominanta inom oppositionen, säger Peter Eriksson.<br>Men Eriksson upprepar sitt tidigare besked, nu är det dags att släppa in stödpartierna i regeringen.<br>&nbsp;? Ja, vi har ju en konstig konstruktion i Sverige där vi fått en kultur av minoritetsregeringar. Det är en dålig demokratisk ordning, det enda rätta är att de partier som bildar regeringsunderlag även bildar regering. Men detta förstår Göran Persson och socialdemokraterna i dag, säger han.<br>Välkomnar satsning<br>Han välkomnar statsministerns tal om en ny miljösatsning.<br>&nbsp;? Det Persson sa på kongressen om att Sverige måste avveckla sitt oljeberoende var ett bra klargörande som vi lätt kan enas kring, säger Eriksson.<br>Enligt Eriksson kommer partiet att fortsätta att driva frågan om alternativa bränslen. Som Kuriren tidigare berättat ser Eriksson biobränslen som en stor möjlighet till nya industrier och jobb för Norrbotten.<br>&nbsp;? Men tyvärr är Norrbotten långt efter i utvecklingen. I Västernorrland och i Linköping byggs stora produktionsanläggningar för alternativa bränslen, satsningar på flera miljarder. Där samverkar politik och näringsliv. Det är dags för Kent Ögren och P-O Eriksson att sätta sig ned med pappersindustrin i länet och ta tag i detta, säger han.<br>Historisk satsning<br>Miljöpartiet ser för övrigt satsningarna på järnvägen som stora politiska framgång. De 107 miljarder som satsas på järnvägen de närmaste tolv åren är en ?historisk satsning? enligt språkröret Eriksson.<br>&nbsp;? Utan oss hade Norrbothniabanan inte blivit av. Vi har också lyckats få fram en ordentlig tidigareläggning av Haparandabanan, säger han.<br>Varnar för skifte<br>Han varnar för vad som händer med Norrbothniabanan om det blir regeringsskifte nästa år.<br>&nbsp;? Då vore väldigt allvarligt. Moderaterna har klart uttalat att de inte vill ha någon Norrbothniabana och de dominerar ju oppositionen, säger han.<br>Haparandabanans sträckning är inte Eriksson riktigt nöjd över. Han hade hellre sett en helt ny kustjärnväg även mellan Luleå och Haparanda istället för kroken förbi Boden.<br>&nbsp;? Jag har inte givit upp den tanken. Vi behöver den länken för att få en fungerande persontrafik längs Bottenviken. Men det är oerhört viktigt för godstrafiken och förbindelsen österut att Haparandabanan nu byggs. Den sista länken längs kusten kan byggas senare, säger han.<br><br><br>anders.kojs@kuriren.com<br>0920/375 68
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om