Med chefen menas Morgan Jallinder, vd i Nordic Service Partners, som via franchiseavtal driver knappt hälften av Burger Kings hamburgerrestauranger i Sverige och som har andra åtaganden. Ett förhållandevis nytt sådant är att vara franchisetagare i landet åt Kentucky friedchicken.
Då handlar det alltjämt om snabbmat, men kyckling. Grillad eller friterad sådan.
Första restaurangen öppnades för enstaka månader sedan, utanför Malmö. I år ska en andra restaurang öppnas, då i Malmö stad och sedan öppnas en restaurang i Karlstad. Kommande år blir det fler. Egentligen ska storstäderna vara först ut men Karlstad blev ett passande tillfälle, påtalar ledningen i Nordic Service Partners.
Kedjan kan komma att ta sig an Norrland, och då större städer där, men det dröjer.
– Egentligen borde vi göra en marknadsundersökning av norra Sverige. Vi har tidigare tittat på Sundsvall. Hur stort är Luleå? Det är väl mycket Max där, men det här är något annat. Hittar vi ett bra etableringsläge så vore det något. Första restaurangen vi öppnade har sålt väldigt bra, vi ska noggrant följa hur det går framöver, säger Morgan Jallinder.
En etablering i en annan landsända kräver väl fungerande logistik. Och rimligtvis öppnar du inte ett, utan flera ställen, för att få ekonomi i det hela.
– Ja, men du måste börja någonstans, säger Morgan Jallinder.
Kentucky Fried Chicken, ägs av Yum! Brands och lanseras med förkortningen KFC. Det handlar om en amerikansk restaurangkedja som framför allt säljer kyckling och som tillhör de verkligt stora inom snabbmat. Företaget grundades av Harland Sanders och kom igång på 1930-talet. Så småningom kom siktet att ställas på Europa. Det gjordes ett försök att etablera sig i Sverige 1981, men det kom av sig.
Nu drivs alltså verksamhet i Sverige via samma företag som driver Burger Kings restauranger. Blir det aktuellt att öppna i Luleå så handlar det mer troligt om Kentucky friedchicken än Burger King, uppger ledningen. Det är Max som återigen spökar.