Laddar för 410:an

Årets marknad i Jokkmokks marknad blev en publik framgång.Men marknadsgeneralen pekar på draghjälpen från vädret.

FOLK. Det vill Jokkmokks marknad attrahera. Årets marknad blev välbesökt, med god hjälp av ovaligt milt väder.

FOLK. Det vill Jokkmokks marknad attrahera. Årets marknad blev välbesökt, med god hjälp av ovaligt milt väder.

Foto: Linda Wikström

Luleå2014-02-21 07:48

Årets marknad, den 409:e i ordningen, hade den bästa besökssiffran sedan 2008 och marknadsgeneral Birgitta Nilsson är givetvis glad och nöjd över det. Samtidigt ser hon nyktert på framgången.

– Jag ser inte något förändrat intresse utan marknaden brukar dra mellan 35.000 och 40.000 besökare. Det åker lite upp och ned och det beror på vädret, säger hon.

Årets marknad var varm och drog därmed lite extra. 2012 var läget lite annorlunda.

– Då hade vi minus 41 på marknadslördagen, säger Birgitta Nilsson.

Hon vänder dock gärna på perspektivet.

– Det är fantastiskt att det kommer 20.000 besökare när det är så kallt. Och våra långväga gäster var helt lyriska, de tyckte det var häftigt med en sådan kyla, säger hon.

Marknadsarrangörerna har ännu inte utvärderat årets evenemang "på djupet".

– Vi vill veta vad som var bra och dåligt och vad vi ska jobba med. Och nu talar vi om detaljer, säger Nilsson.

Marknad nummer 410 finns redan i tankarna.

– Ja, vi pratar om vilket tema vi ska. Och om vi ska något tema överhuvudtaget. Vi har ju haft det i fyra år nu men vi får se, säger marknadsgeneralen.

Antal besökare:

2014 – 42.400

2013 – 37.000

2012 – 20.000

2011 – 39.400

2010 – 41.700

2009 – 39.000

2008 – 46.800

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om