Långa avstånd gynnas

Regeringen har bestämt sig om transportstödet och förslaget till EU-kommissionen bedöms gå igenom.
- Ingen kommun i Norrbotten förlorar på det här, säger Frank Nilsson, näringsdepartementet.

LULEÅ2007-03-31 06:00
Förre Luleåbon Frank Nilsson är pressansvarig kring näringsministern Maud Olofsson. Han påstår att norrbottningarna fått rätt bra villkor i det förslag för 2007-2013 som efter att möjligen ha passerat EU-kommissionen ska fastställas av regeringen.

Små framför stora
Svenska regeringen säger sig att ha prioriterat små företag på stora företags bekostnad och inlandet framför kusten. Allt utan att skjuta sönder systemet, förändringarna uppges inte som revolutionerande. EU ska inte kunna såga förslaget med motivering att det är en ren subvention.
Frank Nilsson säger att de i Norrbotten med verkligt långa avstånd gynnas och att Arjeplog samt Jokkmokk då är vinnarna. Hur förändringarna slår på enskilda företag vet han inte.

Jämna ut konkurrens
- Det har varit stor oro kring transportstödet och vi har försökt hitta en lösning som är hållbar över tid. Ett antal företag längre söderut får mindre stöd. Nivåerna skiljer sig inte mycket. Glöm inte bort skälet till att transportstödet finns, nämligen att jämna ut konkurrensnackdelar för exempelvis företag från Norrbotten. Det är inget ofrivilligt stöd till Norrland, säger Frank Nilsson.
Transportstödet har funnits länge och gäller för vissa transporter. I villkoren anges sträckor som behöver uppfyllas samt transportslag och andra villkor.
Oron från företagen senaste året har gällt försämringar av villkoren, främst infraktstödet, men också en allmän oro för stödets överlevnad. Dessutom är det svårt för företagen att planera affärer när oklarheter kring reglerna finns.

Umeå påverkas
Av sammanfattningen till regeringens nya förslag framgår följande:
n Bidragssatsen för uttransportstödet indelas så att 35 procent föreslås gälla i Piteå, Luleå och Boden. Nu gäller 30 procent.
n I Älvsbyn, Kalix, Arvidsjaur, Haparanda, Överkalix och Övertorneå föreslås 40 procent gälla. Nu gäller varierande 30-45 procent varav inte minst Älvsbyföretag ligger på lägre nivå.
n I Arjeplog, Jokkmokk, Pajala, Gällivare och Kiruna ska 45 procent gälla. Nu gäller 30-45 procent.
n Ett maxtak införs där ett företag inte kan få mer än 15 miljoner kronor per år i transportstöd. Enligt regeringen är ende förloraren den stora arbetsplatsen Volvoverken i Umeå.
n Lägsta vikt på 100 kg samt lägsta utbetalningsbelopp på 25.000 kronor är borttaget. Motivet anges vara att få med små företag i systemet.
n Maxtaket för transportstöd på sågat virke sänks, från 30.000 kubikmeter till 28.000 kubikmeter.
n Transportbidragszonerna är borttagna. De ersätts av en indelning av kommuner och delar av kommuner som följer en viss modell.
n Intransportstödet angrips. Det ska genomgående ligga fem procentenheter lägre än uttransportstödet.
n Den som får transportstöd kan inte längre överklaga Nuteks beslut till regeringen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om