Långa vingar på väg

Tala om låååånga vingslag. I går kväll kördes vägekipage på vardera 45 meter genom Norrbotten och målet är ett berg utanför Övertorneå. ? Det här är inget ovanligt för oss, berättade chauffören Bjarne Behrenthz.

LULEÅ2005-07-19 06:30
De såg ut som amerikanska raketer på väg mot Cape Kennedy men det handlade om mer jordbundna vita farkoster än så. Vindkraftverk på landsväg.<br>De poliseskorterade ekipagen var nästan dubbelt så långa som högsta tillåtna längd på svenska långtradarekipage.<br>Då ville det till att gena i kurvorna och inte minst i Luleås rondeller för Bjarne Behrenthz och kollegorna från det danska åkeriet. Här och var hade vägskyltar plockats ner och steget upp till kantstenar fyllts ut med oljegrus. Knepigaste delen var den ut från hamnområdet och en anslutning innan karavanen kunde ta sig ut på E 4.<br>Åker 25 mil<br>Lasten skulle färdas omkring 25 mil. Det handlar om sju vindkraftverk som gotländska Siral System Company ska driva på ett berg i Aapua, Övertorneå. Innan alla delar, inte minst pelare och rotorblad, kommit dit har det gått två veckor. Nästan varje dag under den tiden ska transporterna pågå från hamnen i Luleå. Det som fraktades i går på tre lastbilstrailers var vingarna, rotorbladen, till ett av vindkraftverken. Bladen är vardera 40 meter långa och ekipaget blir längre än så med lastbilshytten inräknad.<br>För att kunna resa vindkraftverken behövs en 500-tonskran. Fast där är projektet inte ännu. Resan började med att vindkrafttillverkaren Vestas i Danmark fick en order att ombesörja. Vindkraftverk i delar transporteras på båt från Esbjerg till Luleå, där lossning sker och sedan är det upp till sådana som Bjarne Behrenthz att ha kyla bakom ratten.<br> ? Jag har jobbat med sånt här i åtta år. I huvudsak är det vindkraftverk vi transporterar men jag har kört kran, hus och skorstenar. Det längsta vi kört var femtio meter och det var en kran som en kollega transporterade. Vi planlägger ju resan innan och den här färden kommer att ta fyra och en halv timme, berättade Bjarne Behrenthz innan avfärden.<br>Flera följer med<br>De tre lastbilarna hade flera följebilar med sig. I en av dem satt Tommy Pettersson, Sundsvalls - Följebil & Taxi. Han har också varit med förr.<br> ? Det har kunnat handla om transport av det som varit sex meter brett och 5.40 högt. Då gällde det en värmepanna och det tog över en vecka att reka vägen, berättade han.<br>Vindkraftverken kommer efter monteringen att sträcka sig 119 meter ovan marken, från rotorbladets topp. De har vardera en effekt på 1,5 megawatt.<br> ? Vi räknar med att de ska vara i full drift från början av september. För den första tidens leveranser har vi tecknat avtal med Sydkraft och ska skriva nya avtal för tiden från nyår, säger Tomas Sirland, chef vid Siral System Company.<br><br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om