Videon är inte längre tillgänglig
Mer än 43.000 nya lärare kommer att behövas redan 2020, enligt en ny rapport från Lärarförbundet. Men få söker till utbildningarna och i dag utbildas betydligt färre lärare än för tio år sedan. Vid Luleå tekniska universitet startade ingen utbildning av lärare för årskurserna sju till nio 2011. Antalet sökande var för få. Förskollärarutbildningen är mycket populär, där registrerades 100 studenter på utbildningen vid terminsstarten 2011. 39 studenter registrerades på utbildningen till ämneslärare inom gymnasieskolan, 17 på utbildningen till lärare från förskoleklass och upp till årskurs tre och 12 på utbildningen till lärare i årskurs fyra till sex.
Väljer andra utbildningar
Svårast är det att locka studenter till lärarutbildningar med inriktning mot matematik och naturorienterade ämnen, uppger Inger Bergström, chef för utbildning och forskning vid Luleå tekniska universitet.
- De som har behörighet i naturvetenskap utbildar sig inom andra områden, där de kan få mycket högre lön.
Hon tar som exempel att en lärare med fem års utbildning i bagaget som har arbetat i många år ligger på en lön runt 27.000 och 30.000 kronor. Det motsvarar ungefär ingångslönen för en civilingenjör.
Det rapporteras ofta i media om neddragningar inom skolan och dålig arbetsmiljö för lärare och Inger Bergström tror att många blir avskräckta från att söka till utbildningarna. Om unga människor ska attraheras av läraryrket måste statusen höjas. Arbetsgivarna måste också vara beredda att betala högre löner, menar hon.
Jobba med barn
Rebecca Ricken och Jill Berglund har knappt två år kvar av sin utbildning. De studerar till lärare med svenska som huvudämne för yngre år, årskurs ett till sex. Den indelningen finns inte längre, utbildningarna har gjorts om sedan de började.
- Jag tycker om att jobba med barn och det är många i min släkt som är lärare, förklarar Rebecca Ricken sitt val av utbildning.
Båda är väl medvetna om att läraryrket har blivit alltmer krävande.
- Nu ska lärarna göra lokalplaneringar för varje ämne. Det gör det lättare att gå in i skolan och se vad eleverna gör, men det ökar trycket på lärarna, menar Jill Berglund.
Rebecca Ricken menar att det i dag är lärarna som får skulden om barnen får problem, de har fått ta över mer av uppfostranderollen från föräldrarna
- Det är mycket jobb och ingen respekt och uppskattning, menar Rebecca Ricken.