Lärare på olika nivå

Dela in lärarna i tre nivåer: behöriga, kvalificerade och högt kvalificerade. Och höj lönen för varje steg. Det föreslås i en statlig utredning.
? Ett jättebra förslag som skapar ordning och reda, säger läraren Eva Måwe på Tunaskolan.

LULEÅ2005-05-25 06:30
Utredaren Mats Ekholm säger att kompetens kan höjas om lärarna delas in i tre nivåer:<br> de behöriga är de som har lärarexamen<br> de kvalificerade har en bra inlärning, har utvecklat läromedel och bedrivit lokalt utvecklingsarbete, medverkat i uppföljning, utvärdering och framställt kvalitetsredovisningar<br> de högt kvalificerade har åstadkommit bra inlärning, haft hand om elever med särskilda behov, medverkat i lärarutbildning, tagit initiativ till utvecklingsarbete, lett uppföljning, sysslat med utvärderingar och arbetat med kvalitetsredovisningar.<br>Lönen ska höjas<br>Enligt Mats Ekholm ska lönen stiga för varje nivå. Ekholm vill också ha ett tillägg till skollagen där det står att kommunerna ska bekosta skolforskning.<br>Vad säger då lärare om förslaget? Kuriren träffade lärarna Eva Måwe, Margot Meethz och Maria Nybom på Tunaskolan. All tre säger att de är positiva till förslaget. Det gäller speciellt Eva Måwe.<br>&nbsp;? I dag kan man arbeta i 40 år utan att få någon uppskattning för det arbete som man gör. Om man vill få högre lön är enda chansen att bli rektor. Men om man gillar att undervisa så kan man inte göra karriär. Det vill utredningen ändra på och det tycker jag är bra.<br>Kollegan Margot Meethz är också positiv till utredningens förslag. Men hon är lite osäker på hur den ska genomföras.<br>&nbsp;? Det blir svårt att utreda om en lärare är kvalificerad eller högt kvalificerad. Vem ska göra det? Om det är rektorn som ska göra det så kan det bli en subjektiv bedömning. Och hur värderar man kunskaper som eleverna fått i tidigare klasser av andra lärare?<br>Kunskapsmål<br>Läraren Maria Nyberg gillar förslaget att dela in lärarna i olika nivåer. Men hon efterlyser en nyordning innan det systemet införs.<br>&nbsp;? Det borde sättas upp kunskapsmål från första klass och vidare uppåt. Då kan man ta reda på hur många elever som klarar målen utan att man för den skull har betyg. Om man inför ett sådant system skulle bedömningen av elever bli lika över hela landet.<br>&nbsp;? Och då skulle man också få en likvärdig bedömning av lärarnas insatser.<br>Lärarna får chans att forska<br>Eva Måwe tycker att utredningens förslag är bra och jämför det med det nuvarande lönesystemet.<br>&nbsp;? Det spelar ingen roll om en lärare arbetar mycket och förbereder sig ordentligt inför lektionerna, alla brukar ändå få lika mycket i löneökning. Och det tycker jag är fel.<br>Hon säger att hon tycker om flera saker i den statliga utredningen. Det gäller bland annat förslaget att lärarna ska få en chans att forska.<br>&nbsp;? Vi har ett fantastiskt bra universitet här i Luleå så förutsättningarna för att vi lärare ska få hjälp att forska är mycket goda.<br>jackie.bortz@kuriren.com<br>0920/375 78
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om