Lärarförbundet vill förändra skollagen

Gör om skollagen så att lärare kan känna sig säkra när de särar bråkande elever. Det skriver förbundsordförandena i Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund i en debattartikel.

LULEÅ2005-05-11 06:30
? Regeln är väl enkel: man får aldrig slå en elev, säger läraren Marianne Asplund. <BR>De flesta lärare vet inte vilka befogenheter de har när det gäller att ingripa mot bråk i skolan. Det hävdar de båda lärarfackens förbundsordförande i en debattartikel i måndagens Dagens Nyheter. I artikeln kräver de att skollagen görs tydligare så att lärare inte riskerar åtal när de ska skilja bråkande elever.<BR>Går emellan<BR> ? Jag brukar gå emellan elever som bråkar, då slutar de slåss, säger Marianne Asplund som arbetar på Bergviksskolan i Luleå.<BR>Hon har varit lärare i 25 år och säger att hon under den tiden ingripit högst tio gånger mot bråkande elever. Samtidigt säger hon att hon inte vet exakt vilka rättigheter hon har som lärare när det gäller att stoppa bråk mellan elever.<BR> ? Som vuxen måste man ingripa när man ser elever som slåss och som kan skada varandra, det är en skyldighet som vi har oavsett om vi är lärare eller inte, säger Marianne Asplund.<BR><BR>Inte vanligt med slagsmål<BR>Hon säger att det inte är så vanligt med slagsmål på skolan men när det händer så försöker lärarna ingripa.<BR> ? Man får inte tappa humöret och slå en elev, det är något självklart. Fast när jag var nyutexaminerad blev jag vid ett tillfälle så arg på en elev att jag lyfte ut honom ur klassrummet. Han hade kunnat anmäla mig.<BR><BR>?Svart i ögonen räcker?<BR>Kollegan Monika Dahlgren säger att hon ingripit ett par gånger för att stoppa bråk.<BR> ? Det kan räcka med att man blir svart i ögonen, då slutar många direkt. Men ibland bryr sig inte eleverna om vad man säger, då brukar jag hämta en kollega.<BR>Mobiler i beslag<BR>Nu finns det också krav på att lärare ska få beslagta mobiltelefoner och mp3-spelare som eleverna har med sig i klassrummen.<BR> ? Det är inget större problem på vår skola. Det var vanligare förr att eleverna hade med sig telefon och mp3-spelare på lektioner. Men om det händer så tar jag hand om apparaterna och lämnar tillbaka dem när lektionen är slut, säger Monika Dahlgren.<BR><BR>Flera metoder<BR>Nu finns det flera metoder att klara upp och förebygga bråk mellan elever. En sådan metod tillämpades på Bergviksskolan för ett par veckor sedan. Upprinnelsen var bråk och slagsmål mellan fem flickor på skolan.<BR>Bråket började när en flicka som inte går på skolan kom dit för att få upprättelse för något som hade hänt under helgen.<BR> ? Flickorna slogs och kallade varandra för mycket grova saker, säger rektor Karin Hult.<BR>Dagen därpå kom en polis till skolan som pratade med var och en av flickorna.<BR> ? Polismannen förklarade vilka konsekvenser det kan få när man kallar en annan person för olika grova saker.<BR>Medling<BR>Sedan gjordes en medling: alla flickor, deras föräldrar, klassföreståndare, kurator, en medlare och rektor träffades. Flickorna fick berätta om sin syn på det som hänt.<BR> ? På det sättet fick alla förklara hur de såg på bråket. Och genom att prata om det här hoppas jag att de förstått allvaret i det här och slutar bråka, säger Karin Hult.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om