Lärarutbildningarna får bakläxa

Det är stora brister i lärarutbildningen i Sverige. Det gäller bland annat vid universitetet i Luleå.
Det konstaterar Högskoleverket i en undersökning.
? Vi borde göra fler ämnen obligatoriska, det skulle höja kvaliteten, säger Maj-Lis Hörnqvist som ansvarig för utbildningen.

LULEÅ2005-03-22 06:30
Högskoleverket har gått igenom lärarutbildningen på samtliga lärosäten i landet. Enligt undersökningen är det bara en handfull av de 25 lärosätena som får godkänt.<BR>&nbsp;? Det finns några förebilder men Luleå tekniska universitet tillhör inte den gruppen. Kvaliteten på utbildningen är på många håll så dålig att vi egentligen skulle dra in examinationsrätten. Men vi tänker avvakta och göra en ny utvärdering om två år, säger Ann-Britt Gabrielsson på Högskoleverket som lett undersökningen.<BR><BR><STRONG>Lugna gatan</STRONG><BR>Av Högskoleverkets undersökning framgår att många lärarstudenter inte får undervisning i hur de ska lära barn att läsa, skriva och räkna. Det beror på att studenterna kan välja bort kursen. Många studenter klagar också på att kurserna är för enkla och kraven för låga.<BR>Det gör att de flesta studenter tar det lugnt, de behöver inte studera speciellt mycket för att klara studierna. Det gäller bland andra lärarstudenter i Luleå. Enligt undersökningen studerar sex av tio studenter i Luleå mindre än 30 timmar per vecka. Högskoleverket konstaterar att den korta tiden inte är tillräcklig för att studenterna ska vara ?utbildade i sin profession?.<BR><BR><STRONG>Saknar ordning och djup</STRONG><BR>Högskoleverket kritiserar också lärarstudenternas frihet att själva forma utbildningen. Enligt verket har det lett till en utbildning som saknar struktur och fördjupning.<BR>Verket pekar på flera brister i utbildningen av lärare. Det illustreras bland annat av att varannan student i Luleå inte fått undervisning i hur man gör en utvärdering.<BR>Det är hård kritik som Högskoleverket ger lärarutbildningen i landet. Vad säger då den högst ansvarige i Luleå om det? <BR>&nbsp;? Fler kurser borde vara obligatoriska i stället för frivilliga. Jag tänker bland annat på kursen där studenterna får lära sig läs- och skrivinlärning plus hur man lär sig matematik.<BR><BR><STRONG>Kraven kan öka</STRONG><BR>Det säger Maj-Lis Hörnqvist som är ordförande i Särskilda nämnden för lärarutbildning som är den nämnd som styr lärarutbildningen i Luleå.<BR>Av Högskoleverkets undersökning framgår att sex av tio lärarstudenter i Luleå studerar mindre än 30 timmar per vecka. Vad säger det om utbildningen?<BR>&nbsp;? Det är en indikation på att vi kan ställa högre krav på studenterna eftersom det handlar om heltidsstudier, 40 timmar per vecka.<BR><BR><STRONG>Vill göra det bättre</STRONG><BR>Maj-Lis Hörnqvist säger att universitet satsat resurser för att kvalitetssäkra lärarutbildningen. Samtidigt säger hon att Högskoleverkets undersökning visar kontrollen inte fungerar. <BR>&nbsp;? Kanske ska vi införa kunskapskontroller för att få reda på hur mycket som studenterna har lärt sig. <BR>Du menar prov?<BR>&nbsp;? Ja, det är något som jag funderar på. En annan väg är att införa individuella studieplaner, då kan vi se om en elev valt bort en kurs som han eller hon borde ha gått.<BR>Högskoleverkets undersökning är nedgörande för de flesta lärarutbildningar, hur ser du på det?<BR>&nbsp;? Det är tråkigt om utbildningen är dålig på de flesta håll men samtidigt är det bra att vi får veta det så att vi kan göra den bättre, säger Maj-Lis Hörnqvist.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om