Lätta på luften i trucken

Under färden på dåliga vägar kan chauffören Patrik Mäkitaavola släppa luft ur däcken. Det vädersläppet ska skogsindustrin tjäna pengar på. - Framkomligheten ökar avsevärt, konstaterade Gustaf Edlund, logistiker inom Svea Skog, vid demonstrationen i går.

SPAR. Gustaf Edlund och Martin Osbäck, Svea Skog, förväntar sig lägre underhållskostnader för vägarna.

SPAR. Gustaf Edlund och Martin Osbäck, Svea Skog, förväntar sig lägre underhållskostnader för vägarna.

Foto: Andreas Wälitalo

LULEÅ2008-08-28 06:00
Skogsindustrin jobbar för att transporterna av timmer och massaved kan ske året om på hyggliga vägar i landet, och
bilarna ska kunna lastas maximalt.Fast vid tjällossning, dåligt höstväder och andra speciella förhållanden inskränks eller stoppas transporter.Regeringen bearbetas från Norrland för att lägga mycket pengar i höstens infrastrukturpropp på småvägarna. Samtidigt jobbar skogsindustrin och skogsbruket med egna effektiviseringar. Där kommer en teknik som utvecklats i Kanada in. Platt mot marken
En kompressor pumpar däcken, eller drar ur luft. Det här styr chauffören under färd via en monter i hytten och ledningar till däcken.Principen är att ha lite luft i däcken på dålig väg. Då pressar en större del av däcket än normalt mot marken och vägen blir mindre sönderkörd.Första timret kördes i går
Lastbilar med utrustningen finns i Sverige och i går, i Rosfors ekoskog, demonstrerades det första timmerekipaget i Norrbotten. En kvarts miljon kronor uppges utrustningen för de 26 däcken på en av Bröderna Junttis åkeris bilar kosta.- Jag har varit till Kanada och sett det här i aktion på riktigt dåliga vägar, sade chauffören
Patrik Mäkitaavola.- Vi har upplevt mycket problem med dåliga vägar. Nu finns teknik för att klara av sådana förhållanden, konstaterade Gustaf Edlund, Svea Skog.Kör på sämre väg
En rad fördelar uppges uppkomma i och med tekniken:Fullastade timmerekipage, lastbil med släp, på 60 ton tillåts köras på vägar med klart lägre viktklassning. Alternativen vore att ta en omväg, ta mindre last eller ställa in transporterna.Vägar i skogen behöver grusas för att tåla belastningen. Med lägre lufttryck i däcken sparas grus och pengar.Från Svea Skog påtalas att industriernas behov av att lagra virke sjunker om flödet ur skogen är jämnt.Svea Skog uppger att företaget ifjol lade ut 115 miljoner kronor på att bygga och underhålla vägar. En stor del av företagets skogsinnehav finns i Norrbotten. Fler skogsindustriföretag kommer att gå in för den här lösningen, påtalar Svea Skog.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om