Leden följer Ferruform

Björkskataleden kommer att dras runt Ferruform.
Kommunledningen står fast vid omvägen runt industriområdet.
Och oppositionen tycks ha resignerat.
? Kommunledningen har baxat in oss i ett läge utan alternativ, säger Lennart Lindström (c).

LULEÅ2005-12-13 06:30
Allt pekar nu på att Björkskataledens förlängning till Bodenvägen kommer att dras runt Ferruforms industriområde. Oppositionen fick visserligen kommunledningen att se över frågan en gång till genom att tvinga fram en återremiss i senaste kommunfullmäktige.<br>Men det förändrar inget.<br>&nbsp;? Allt är utbenat och det finns nu en stabil majoritet för att dra leden som vi tänkt oss, säger kommunalrådet Karl Petersen.<br>Men på måndagens möte i plan- och tillväxtutskottet lades ändå fram ett nytt förslag som direkt följd av återremissen. Det innebär en återgång till Traktorvägen, den rakaste och genaste vägen för leden. Ferruforms behov av säkra material- och persontransporter över trafikleden löses genom en rondell.<br>Risker finns<br>Om rondellen dessutom utrustas med trafikljus som kan styras av Ferruform vid behov, kommer väntetiderna för deras transporter ned i 10?15 sekunder.<br>&nbsp;? Jag har svårt att se hur Ferruform med någon trovärdighet ska kunna hävda att den lösningen skulle kunna vara till men för deras verksamhet, säger Ylva Strutz (fp).<br>Men det finns risker för att trafikleden försenas av en återgång till den första planen. Det fruktar i alla fall Börje Lööw (v).<br>&nbsp;? Det är ett stort problem. Vi måste då ta fram en ny detaljplan, det tar tid. Vi måste in med en ny ansökan till Vägverket om bidraget. Sedan måste vi komma överens med Ferruform om att köpa mark och enligt uppgift är de inte pigga på den lösningen. Risken är att hela projektet kör fullständigt fast och det finns risk för att vi förlorar vårt statsbidrag på 35 miljoner kronor, säger han.<br>Även Karl Petersen menar att lösningen med en rondell inte är tänkbar.<br>&nbsp;? Nej, Ferruform har definitivt sagt ifrån att detta är emot deras vilja. Det finns starka krafter mot att dra leden rakt genom industriområdet, säger han.<br>Splittrad opposition<br>Oppositionen är nu splittrad, både miljöpartiet och sjukvårdspartiet kan nu tänka sig acceptera att dra leden runt Ferruform.<br>&nbsp;? Omvägen runt Ferruform är den rakaste vägen till universitetet och det är ju dit många av trafikanterna ska, säger Annika Eriksson (mp).<br>De borgerliga partierna tycker att Ferruforms och KF:s problem kunde lösas med en ny rondell men resignerar lite inför arbetet att tvinga fram det beslutet.<br>&nbsp;? Det kan ta två år med de överklaganden som är att vänta. Kommunledningen har baxat in oss i ett läge där det inte finns några alternativ, säger Lennart Lindström (c).<br>&nbsp;? Kommunledningen har målat in oss i ett hörn. Man har satt sig i den situationen att det är Ferruform som bestämmer, säger Ylva Strutz (fp).<br>Återvändsgränd för Beijer<br>Maria Salmgren (m) är nöjd med tjänstemännens nya förslag om en rondell men säger:<br>&nbsp;? För första gången fick vi en grundlig redovisning av alternativen. Lösningen med en rondell är bra. Tio sekunders väntetid för transporterna är inget att säga om, det kan inte vara ett hinder för Ferruform, säger hon.<br>Kommunledningen vill inte heller modifiera den nya sträckningen så att Beijers byggvaruhus hamnar närmare trafikleden. Beijers förblir därmed kvar längst in på en återvändsgata, låt vara att det när Björkskataleden är klar blir två återvändsgator.<br>Lars Ekblom är VD på Beijers.<br>&nbsp;? Jag vill avvakta det formella beslutet och den diskussion om kompensation som vi då ska ha med kommunen. Men hur kompenserar man detta? Det finns ju trots allt ett löfte om att trafikleden skulle dras förbi oss, säger han.<br>Formellt beslut tas av fullmäktige kommande måndag.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om