Landstingsrådet Ögren sitter i Norrtågs styrelse. Han säger att han blir bekymrad och irriterad över det som sker.
– Varför är det ingen ersättningstrafik med buss. Och så denna ständigt återkommande brist på information till resenärerna, säger han.
Kineserna som skulle till Kiruna men som strandsattes i Luleå är ett exempel.
– Det är inget bra för länet, säger Kent Ögren.
Han menar dock att Norrtågs ägare inte kan görs så mycket just nu.
– Nej, vi har den utrustning och de avtal vi har, säger han.
Kenneth Johansson är vd för Länstrafiken samt chef för kollektivtrafikmyndigheten i länet som äger 25 procent av Norrtåg.
Johansson är undrande över den kollaps som både Norrtåg och SJ får när det blir kallt.
– Jag är nog lika oförstående som alla andra norrbottningar att man ställer in. Och jag kan inte förstå att man inte sätter in ersättningsbussar, säger han.
Förra vinterns problem berodde de främst på bristfälliga tåg. Det gäller även nu men förvärras av larmen om dåliga järnvägsspår.
Vem bär ansvaret för kollapsen?
– Ja, när det gäller infrastrukturen är det till sist en regeringsfråga. Det har skett urspårningar i Stockholm också och så har vi den dåliga standarden på E10, säger Johansson.
Allt faller tillbaka på Trafikverket?
– Ja, men man måste också ha kulor för att göra något.
Men era tåg klarar ju inte heller vintern?
– Nej, och det kan man inte lasta någon annan för, säger Johansson.
Han ser ett samband mellan problemen och det lapptäcke som råder inom kollektivtrafiken.
– Kanske mer gemensamt ägande i stället för splittring, säger han.
Men Kenneth Johansson menar att Norrtåg får en ny chans att göra rätt när en ny upphandling av trafiken 2016-21 snart inleds.
– Problemen måste rättas till. Det gäller tekniken men vi måste även ta hand om resenärerna. De är vårt ansvar, säger han.
Olle Tiderman på Norrtåg säger att beslutet att ställa in togs av Botniatåg.
– Men det var rätt, en ren säkerhetsåtgärd, säger han.