Lena Heikka är ordförande för Lärarnas riksförbunds lokalavdelning i Luleå. Hon påpekar att det är upp till rektorerna på varje skola att avgöra hur arbetet med omställningen till det nya betygssystemet ska göras. På en del av kommunens skolor har det arbetet pågått länge, på andra ställen hade personalen knappt hunnit titta på materialet.
- Skolverket har skickat massor av stödmaterial, filmer och kommentarsmaterial. Men det hjälper inte hur mycket de skickar om lärarna inte får tid att titta på det, säger Lena Heikka.
Stressen märks också enligt henne bland de medlemmar som undervisar i årskurs sex och sju och som aldrig har satt betyg förut. Det görs för första gången vid slutet av höstterminen 2012. Däremot anser många lärare att förändringarna i betygssystemet och i läroplanen är bra.
- De flesta av våra medlemmar är positiva till att det finns fler steg i betygsskalan.
Stressade
Ewa-May Hedenström är ordförande i Lärarförbundet i Luleå. Även hon upplever att medlemmar är stressade över det nya systemet.
- Nu ska det dessutom vara möjligt att överklaga betyg. Det kräver ökad dokumentation, som medför större tidsåtgång.
Ett annat problem, som hon uppfattar det, är att det inte finns särskilda kriterier för de så kallade mellanstegen i betygsskalan.
- Lärarna har också fler ämnen de ska betygssätta.