Det handlar om mötesplatser i Ripats, Lakaträsk, Rensjön och Kaisepakte.
Regeringen har nyligen lovat pengar men överlät åt Trafikverket att ha sista ordet, och därifrån är det alltså klartecken. Lösningen underlättar LKAB:s och den kommande järnmalmsproducenten Northland resources framfart på den hårt ansträngda järnvägen.
LKAB gick på måndagen ut med att mötesplatserna, som ligger på olika platser på sträckan Luleå-Riksgränsen, är i enlighet med de önskemål bolaget framfört till Trafikverket och regeringen.
Förskott behövs inte
- Nu slipper vi oroa oss för att järnvägen ska bli en flaskhals för LKAB:s framtidsplaner, säger Per-Erik Lindvall, direktör för teknik och affärsutveckling i ett uttalande.
LKAB:s utlovade förskottering behövs inte.
Det är regeringens önskade anslag i höstbudgeten som möjliggör lösningen, enligt Arnold Vonkavaara, regionchef i Trafikverket.
Om några år, och beroende hur LKAB och Northland utvecklar sina leveranser, kan emellertid Malmbanan åter vara ett bekymmer.
- Det borde vara dubbelspår, säger Rune J Arnöy, chef vid Narviks hamn till Kuriren.