LLT letar framtidens bränsle

Biogas kan bli driv-medlet nästa gång Luleå Lokaltrafik köper nya bussar.

TRE VAL. Bolaget har köpt tre nya etanolbussar. I nästa upphandling står det mellan biogas, etanol eller diesel, uppger vd Ange Björk.Foto: Håkan Gidlöw

TRE VAL. Bolaget har köpt tre nya etanolbussar. I nästa upphandling står det mellan biogas, etanol eller diesel, uppger vd Ange Björk.Foto: Håkan Gidlöw

Foto: Håkan Gidlöw

Luleå2009-08-19 06:00
Luleå Lokaltrafik (LLT) släpper ut cirka tre miljoner kilo koldioxid per år. I år förväntas bolaget kunna köra till 30 procent på förnyelsebara bränslen.Diesel traditionellt bränsle
Diesel är det traditionella bränslet i tunga fordon. LLT har gradvis övergått till etanol. Bolaget har 55 fordon och sedan tre nya etanolbussar köpts in i sommar drivs elva av fordonen med det bränslet. I samband med nyinvesteringen återgick LLT till märket Scania. För några år sedan inhandlades bussar av det polska märket Solaris. Till en början kom klagomål på buller i dessa bussar men det är inte skälet till bytet, enligt vd Ange Björk.- Scania har blivit billigare och Solaris dyrare. Sedan
väger en rad andra faktorer in. Nästa år planerar vi köpa ytterligare tre bussar och då är
frågan vilket drivmedel vi ska ha: etanol, diesel eller biogas, säger Ange Björk.Kommunen har planer på biogasproduktion. Tillgång till gas är en förutsättning för att LLT ska våga välja det bränslet i bussarna.Etanol gav hälsoproblem
Diesel är alltså intressant igen. Från nästa vecka testar LLT att köra på en blandning med 85 diesel och 15 procent rapsmetylester (RME). Nästa sommarhalvår kan inblandningen diesel/rapsdiesel ändras till 70-30. Vintertid är däremot inblandningen av RME marginell. Etanolbussarna gav tidigt ett antal förare hos LLT hälsoproblem.- Det var nog enda stället i Sverige det visade sig. Vi mätte aldehyder men fick inte något resultat ur det. Fortfarande är det några som har problem,
säger Ange Björk. De första etanolbussarna var heller inte bra, påpekar han.Minska förbrukningen
Förbrukningen i bussarna ska minskas. Chaufförerna sätts på skolbänken och två coacher anlitas. Via instrument som numera är vanliga i bilar ska chaufförerna i 30 av bolagets bussar kunna se vilka körsätt som ger lägre förbrukning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om