LLT riskerar att missa miljoner

Luleå lokaltrafik riskerar att mista hela eller delar av sin elbusspremie på knappt 4,5 miljoner kronor. Detta enligt Energimyndigheten.

Riskerar miljonsmäll. LLT:s ansökan om elbusspremie kan ha kommit in försent till Energimyndigheten.

Riskerar miljonsmäll. LLT:s ansökan om elbusspremie kan ha kommit in försent till Energimyndigheten.

Foto: Ulrika Vallgårda

Luleå2019-03-01 05:00

Anledningarna är två:

1) Dels har Energimyndigheten mist 20 miljoner av sitt anslag sedan M-KD-budgeten klubbades i riksdagen.

– Vi har en köordning och Luleå är en bit ner i den. Det är många som ansökt och eftersom ramen minskat kan vi inte ta hur många som helst. Det är möjligt att Luleå hinner få besked innan årsskiftet eller att det kan hända något i vårbudgeten men jag kan inte säga säkert, säger Peter Dädeby, handläggare vid Energimyndigheten.

2) Dels är ansökan inskickad för sent till myndigheten. Den är inskickad den 12 december, och vid den tidpunkten hade LLT tagit tre av sina totalt fem elbussar i drift. Men enligt villkoren i ansökan får man endast söka elbusspremie för bussar som inte tagits i bruk i Sverige.

Ansökan är gjord av LLT:s produktionschef Torbjörn Niemi och påskriven av vd Stefan von Below.

– Jag tror att det även är gjort en tidigare ansökan, under våren 2018. Sedan vet jag att det varit stiltje i hanteringen av ärendena med anledning av ett möjligt regeringsskifte och en annan riksdagsbudget. Men det är kommunen som hållit i den här biten och som fört kommunikationen med Energimyndigheten, säger Torbjörn Niemi.

Läs mer: LLT körde avställd buss

Katja Uusitalo Strömberg har varit projektledare för elbussprojektet.

– Den där skrivelsen i ansökan är till för att försäkra sig om att ingen annan fått en elbusspremie på bussen tidigare. Man får inte ha köpt in en begagnad buss, säger hon.

Varför skickades ansökan in så sent?

– I början var det så att man inte fick söka premie på bussar som inte fått registreringsnummer. Men det ändrades sedan under resans gång, säger Katja Uusitalo Strömberg.

Det kan Peter Dädeby bekräfta.

– Så var det. Förordningen ändrades i februari 2018 och sedan dess har man kunnat söka.

Att Luleå kommun eller LLT gjort ytterligare någon ansökan stämmer inte, enligt Dädeby.

– Nej, det finns bara en ansökan och den är gjord den 12 december.

Vad innebär det då?

– Om det är så att bussar tagits i bruk innan ansökan är gjord så är det föremål för avslag.

Men formuleringen är väl till för att stävja att man inte kan få flera premier till samma buss?

– Ja, det stämmer. Vitsen med den är att det inte får vara begagnade bussar. Men som skrivelsen anger får bussen inte ha varit i trafik innan ansökan skett.

Det är ju nya bussar. Är det rimligt med avslag?

– Det kan bli så att vi godkänner ansökan men jag vet inte.

LLT:s elbusspremie är värd 4 448 040 kr.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om