Det var i oktober 2018, som de fem elbussarna sattes i trafik. Först ut blev linje sex som löpte mellan Kronan och Luleå tekniska universitet.
Det betraktades inledningsvis som en framsynt framtidssatsning, men i själva verket blev det till en förlustaffär som det kommunala bussbolaget tvingats betala fram till 2027.
Det totala värdet av leasingaffären uppgår till 30 miljoner kronor.
– I dag använder vi de som reservbussar. De ligger inte permanent i trafik, utan vi kör elbussarna när det uppstår ett tillfälligt behov. De går inte varje dag, speciellt inte under vintern. Det är för många problem med kylan så vi kan bara använda fordonen till enstaka korta turer, förklarar Jonas Vinblad von Walter.
Vad är problemet?
– Framför allt handlar det om att den här typen av bussar är kalla. Det blir ett arbetsmiljöproblem. De gick i regelbunden trafik 2019 och då resulterade det i över 400 bussbyten på grund av kyla och andra problem. De fem elbussarna stod för mer än hälften av alla bussbyten under året. Varje gång drabbades våra kunder.
Enligt Jonas Vinblad von Walters genomdrevs affären i all hast efter ett politiskt direktiv 2016 som en åtgärd att minska utsläpp och för att få ett statligt investeringsstöd till laddningsstationer.
Problemet är att leasingavtalet med finska Linkker som löper ut först i början av 2027. Hyran per elbuss uppgår till cirka sex miljoner kronor, vilket motsvarar kostnaden för två dieselbussar.
– Vi har inte lyckats få tillbaka våra pengar. Det innebär förstås en belastning för våra driftkostnader eftersom vi inte kan använda elbussarna fullt ut. Vi har försökt att lösa ett par av modellens barnsjukdomar, men vi har inte lyckats åtgärda alla problem. Bussarna är för dåliga helt enkelt. Även laddningen har fungerat bristfälligt. Under 2026 löper något leasingavtal ut, men den sista sträcker sig till i början av 2027.
Vad tycker era kunder om elbussarna?
– Tyvärr har vi kunder som ryser när de får syn på den här bussarna och vägrar att åka med. Jag förstår argumentet att man inte litar på den här modellen, om man någon gång drabbats av ett bussbyte. Det är förstås dåligt för vårt varumärke. Tyvärr var Luleå för tidigt ute med satsningen på att leasa elbussar. Dagens modeller fungerar mycket bättre i trafik, även under vintern. Det ser vi bland annat i Piteå och Skellefteå.