Försvaret säger generellt nej till byggnader över 45 meter, eftersom det kan inverka negativt på möjligheterna att försvara landet för F 21.
Något som Hybritprojektet fick känna av, även om SSAB:s vd Martin Lindqvist sade att dialogen med försvaret varit bra och att beslutet att bygga demoanläggningen i Gällivare tagits av ekonomiska skäl, inget annat.
Tidigare har exempelvis planer på vindkraftparker och höga byggnader tagit stopp på grund av försvarets nej.
När Luleå kommun nu ställer i ordning Hertsöfältet är det viktigt att det finns möjligheter att bygga på höjden. Även om det inte är höjdfrågan som sänkt Luleå när det gäller etableringar som Northvolt och H2 Green Steel ska manegen vara ordentligt krattad.
Enligt säkra källor pågår sedan en tid tillbaka ett arbete på politisk nivå för att via regeringen få Försvarsmakten att lätta upp höjdrestriktionerna. Men frågan är känslig. För Luleå kommun är F 21 en mycket viktig verksamhet som man inte på något sätt vill äventyra.
Kommunalrådet Carina Sammeli (S) vill inte kommentera uppgifterna.
– Det jag kan säga är att jag blev väldigt glad över att SSAB anser att dialogen med försvaret varit god, och att det inte varit något problem i det här skedet. Vi vill ha kvar F 21 i Luleå, och vi gör givetvis vad vi kan för att det ska gå att bygga på höjd på Svartön och Hertsöfältet. Vad det innebär vill jag inte gå in på. Men jag har gott hopp om det ska lösa sig inom en snar framtid, säger hon.
Flera partier inom oppositionen ser höjdfrågan som viktig.
– Det finns en risk att den hämmar Luleås utveckling. Det är viktigt att Luleå är aktivt där. Vi tror dock att alla etableringar som skett på senare tid kommer att gynna Luleå, även om de inte sker här, säger Vänsterpartiets gruppledare Bertil Bartholdsson.
Centerpartiets gruppledare Carola Lidén är inne på samma spår.
– Satsningarna spiller över på Luleå. Vi ska vara glada över att de hamnar i Norrbotten. Men visst är höjdfrågan central. Det är inte första gången den varit på tapeten, säger hon.
– Höjdfrågan är viktig och jag tror nog att det både i kommunledningen och i bolagen pågår ett påverkansarbete. Men bara att Hybrit hamnar i Norrbotten är en otrolig framgång, säger oppositionsrådet Anders Josefsson (M).