Lokal mat blir kvar på bordet

Det hettade till 2005, och nu utpekar sig de små matproducenterna i Norrbotten till vinnare mot stordrift och EU-mjölk.
- Vi är verkligen satta på kartan, säger Tryggve Bergman, Matproducenterna i norr.
Den här matchen har dock inget slut, konkurrensen består.

LULEÅ2007-03-23 06:00
I går möttes lokala livsmedelsproducenter och butiksföretag för att sondera läget inför fortsatta affärer.
- Vi har stora gemensamma intressen men det finns hinder på vägen, anser Tryggve Bergman.

Tjeckisk mjölk
Konkurrensen på livsmedel i Norrbotten tilltog för ett par år sedan när importmjölk hämtats in till butikshyllorna och sedan butikskedjor i allt högre grad lanserade egna varumärken bland mjölkprodukter.
I dag talar få om importmjölken. Däremot räds Norrmejerier uppgörelser som Arla och andra närstående konkurrenter träffar med butikskedjorna.
I butikshyllorna finns ett ganska rikligt sortiment från norrbottniska lokala producenter. TiIl det kommer att producenter stuckit ut hakan vad gäller snabbmat, men då på sitt eget vis. Kvalitetsvaror lanseras liksom kokkonsten. Och den vanliga falukorven, ibland rökt eller fettsnål, finns i diskarna. Tilltug med ölkorv och liknande varor lanserades tidigare. Nu kommer rökt köttchips.
Det har hänt en del, konstaterar Matproducenterna i Norr, den ekonomiska förening som vuxit till 20 medlemsföretag.
- Det har gått mycket fortare än än vi trott. Egna varumärken tappar, lokala växer, rapporterar Tryggve Bergman, ordförande i Matproducenterna.

Värnar sig själva
Bland de hinder han inledningsvis angav handlar ett om att de stora butikskedjorna byggt upp stora beställningscentraler. Om inte de hålls med stora volymer är det sämre ekonomi i att driva dem. Alltså finns risken att funktionen hålls under armarna enbart för att rättfärdiga den, resonerar Matproducenterna.
Tryggve Bergman och Kristina Wikström, Matproducenterna, tycker sig dock se en vilja bland lokala butiker att ta hem lokala varor och att de lanseras med säljinsatser i butikerna. Dessa är samtidigt rädda att få in någon liten matproducent vars produkter inte håller måttet och ger butikskedjan dåligt rykte. Det motverkas med kvalitetskrav.
Ett övrigt hinder kan vara att många små producenter innebär många att göra affärer med. Det blir orationellt. Här propagerar Tryggve Bergman för rationella system med en enda uppgörelse och ett stående flöde till den lilla producentens hylla i butiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om