Tusentals Luleåbor och norrbottningar är medlemmar i allehanda köp- och säljgrupper på Facebook. Grupperna har blivit en konkurrent till tidningarnas köptorgsannonser och till etablerade köp- och säljsidor som exempelvis Blocket.
På Facebook finns grupper som är hårt nischade med hårda regler och grupper där köpare och säljare i stort sett släpps fria att agera gentemot varandra.
Erling Moritz, Råneå, är administratör för gruppen Köp, sälj och byt retro och antikt i Norrbotten. På tisdagsmorgonen hade gruppen 14 212 medlemmar.
– Ju fler medlemmar, desto fler regler måste man ha, tycker han.
Bland annat sätter han som villkor att varan bara läggs in i en grupp i taget och att all budgivning ska ske öppet på facebooksidan.
Carina Fahlén Morin som för närmare två år sedan startade gruppen Luleå köp, byt och sälj, 18 505 medlemmar på tisdagsförmiddagen, tror däremot inte på regler.
– Inga onödiga pekpinnar, säger hon.
– Affärerna görs upp mellan säljare och köpare.
– Men inget svammel!
Svammel, för det står personer som går med för att komma med låneerbjudanden eller kanske lägger upp porrbilder. De kan slinka med som medlemmar i första skedet, men blir efter hand upptäckta och "blockade".
Erling Moritz startade sin grupp för ganska precis tre år sedan. Han berättar att han upptäckt att det såldes mycket på nätet.
– Massor med plastprylar, men någon gång någon klenod.
Han ville ha en mera nischad grupp med antikt i Luleå med omnejd..
– Min sambo är mera intresserad av retro och därför kom det med också.
Han har aldrig köpt någon av de varor som annonseras ut i gruppen.
Det har däremot Carina Fahlén Morin gjort.
– Jag köpte två gånger fem kilo tvättmedel av en som skulle flytta till Norge. 50 kronor per förpackning.
Gruppen Luleå köp, byt och sälj startade hon för närmare två år sedan när hon ville sälja ett par skor.
– Jag la till mina facebookvänner och sedan har det spridit sig.
I dag besöker tusentals människor sidan och gruppen har över 18 000 medlemmar.
– Det är klart att alla dessa sitter inte och ögnar igenom alla annonser.
Personligen håller hon med Erling Moritz om att varor bara bör läggas ut i en grupp i taget.
– Men många säljare tar en skärmdump av budgivningen i andra grupper och redovisar för alla.
Carina Fahlén Morin tror inte att Blocket upplever någon större konkurrens från Facebook.
– Båda behövs, tycker jag. På Blocket kan du söka ganska bestämt efter vad du vill ha, medan på Facebook kan du få ett samtal med säljaren och ställa specifika frågor.
Skorna fick hon aldrig sålda, för övrigt.