LRF-bas hoppar på hotell

Lojaliteten med sina egna tar nya former – LRF:s länsordförande Nils-Olov Lindfors manar till upprop mot att ett Luleåhotell säljer Arlas mjölk.

Mjölk på krogen. Det blir sällan orsak till debatt, men nu har det hänt.

Mjölk på krogen. Det blir sällan orsak till debatt, men nu har det hänt.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2016-01-24 20:00

Norrmejerier, ägt av bönderna i Norrbotten och kollegor i andra delar av norra Sverige, nobbas alltså. Det argument Nils-Olov Lindfors fått höra från det berörda hotellet, ClarionSense i Luleå, är att upphandlingar görs centralt..

På Facebook uppmanar Lindfors alla som älskar mjölk och Norrbotten att kräva Norrmejeriers produkter.

Konkurrensen är ju fri?

– Ja, men samtidigt är det viktigt att titta på vad kunden vill. Min uppfattning är att norrbottningar vill ha Norrmejeriers produkter, säger Nils-Olov Lindfors.

Han anför argumentet hållbar utveckling som skäl för att välja näromgivningens varor.

– Alla andra hotell i Luleå kör mig veterligt med Norrmejeriers produkter, säger han.

Upptäckten att det är konkurrenten Arla som gäller på ClarionSense är en historia för sig. Det uppdagades när Nils-Olov Lindfors och andra kring landstingets regionala beredning skulle träffas på hotellet.

– Regionala beredningen var ju den som gjorde grundarbetet för livsmedelsstrategin för Norrbotten, påpekar Nils-Olov Lindfors.

Den strategin syftar på att öka livsmedelsproduktionen i länet.

Läs Arlas svar här!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om