Norrmejerier, ägt av bönderna i Norrbotten och kollegor i andra delar av norra Sverige, nobbas alltså. Det argument Nils-Olov Lindfors fått höra från det berörda hotellet, ClarionSense i Luleå, är att upphandlingar görs centralt..
På Facebook uppmanar Lindfors alla som älskar mjölk och Norrbotten att kräva Norrmejeriers produkter.
Konkurrensen är ju fri?
– Ja, men samtidigt är det viktigt att titta på vad kunden vill. Min uppfattning är att norrbottningar vill ha Norrmejeriers produkter, säger Nils-Olov Lindfors.
Han anför argumentet hållbar utveckling som skäl för att välja näromgivningens varor.
– Alla andra hotell i Luleå kör mig veterligt med Norrmejeriers produkter, säger han.
Upptäckten att det är konkurrenten Arla som gäller på ClarionSense är en historia för sig. Det uppdagades när Nils-Olov Lindfors och andra kring landstingets regionala beredning skulle träffas på hotellet.
– Regionala beredningen var ju den som gjorde grundarbetet för livsmedelsstrategin för Norrbotten, påpekar Nils-Olov Lindfors.
Den strategin syftar på att öka livsmedelsproduktionen i länet.