Mer än hälften av LLT:s busslinjer som trafikerar Porsön kommer att påverkas, eftersom bussar inte får köra längs Laboratorievägen från och med i höst. Det gäller linje 4, 5, 12, 41, nattbussarna 402 och 404 samt hockeybussen 502 som får ändrad linjedragning och nya hållplatser.
Färre bussar kommer att passera Porsö centrum.
– Det påverkar inte oss så mycket, vi har lika långt till båda hållplatserna, men det blir ju längre att gå för de flesta, säger Simon Johnsson som bor tillsammans med Madelene Forsén på Professorsvägen.
– Många studenter kommer att påverkas av det här, de som ska ta linje 4 till flygplatsen till exempel. Men det är ändå förståeligt varför de gör det, säger Madelene Forsén.
– Det påverkar inte mig, det är ändå så pass korta distanser. Det går så många bussar, man får ändra sina rutiner, säger Ella Lindvall som studerar på LTU och bor på Professorsvägen.
Anledningen till att Laboratorievägen stängs för bussar och biltrafik är universitetets planerade laboratoriebyggnad som kommer att innehålla mycket vibrationskänslig utrustning.
– Det gör att man måste begränsa trafiken runt den här byggnaden. Man har gjort många utredningar och trafiken är en av de största störningskällorna, säger Pernilla Hellberg som är huvudprojektledare på LTU för framtidens campus.
De två hållplatser som finns längs Laboratorievägen kommer att dras in.
I stället för att gå längs Laboratorievägen kommer bussarna att gå längs Universitetsvägen, söder om campusområdet. Följden blir att färre bussar kommer att passera Porsö centrum, som är LLT:s näst största hållplats. Under högtrafik en vinterdag har LLT 1000 påstigande resenärer från Porsö centrum. På ett år görs 200 000 resor.
Nio linjer trafikerar Porsö centrum och i högtrafik passerar en buss var femte minut. LLT befarar att man kommer att tappa en del resenärer.
– Vi räknar med ett minskat resande på två procent totalt sett, säger Anna Kowal Lindbäck, marknads- och kommunikationschef på LLT.
– Vi har haft långa diskussioner med LTU och Akademiska huset för att försöka undvika det här, men det gick inte, säger Helena Sjaunja, chef för landskap och trafik på infrastruktur- och serviceförvaltningen på Luleå kommun.
Busslinjerna 6, 7 och 14 kommer även fortsättningsvis att passera Porsö centrum men övriga busslinjer måste få nya hållplatser.
– Vi planerar för en avstigningshållplats vid Stil, säger Per Westermark, trafikplanerare på Luleå kommun.
Det gäller för bussarna på linjerna 4 och 5 som kommer från Luleå centrum. För resenärer som ska åka från Porsön in mot centrum med exempelvis linje 4 eller 5 blir det nödvändigt att gå till hållplats Professorsvägen, vid fotbollsplanen.
Kommunen ser det som en tillfällig lösning som måste utvärderas.
– Vi får utreda hur den här avstigningshållplatsen fungerar och om Porsön har tillräckligt bra busshållplatser. Det finns målpunkter utanför universitetet som också är viktiga, både bostadsområden och vuxenutbildningen som också behöver ha nära till kollektivtrafiken, säger Per Westermark.
Busstrafiken längs Laboratorievägen ska upphöra i september, något datum är inte bestämt än men kommunen har ambitionen att ha den nya hållplatsen vid Stil klar till skolstarten.
Kostnaden beräknas till en halv miljon kronor och det krävs att politikerna snabbt beviljar tillstånd, så att arbetet hinner göras i sommar. Ärendet ska tas upp för beslut på infrastruktur- och servicenämndens arbetsutskott.
Akademiska hus äger fastigheterna där LTU är hyresgäst.
”Genomfarten på Laboratorievägen kommer att upphöra för allmänheten tidigast i september. Parkeringsplatserna utmed Laboratorievägen kommer tills vidare vara tillgängliga för verksamma vid LTU. Vårt mål kommer att vara att ha kvar så många parkeringsplatser som möjligt permanent. Det är för tidigt att uttala sig om byggstart för laboratoriet" skriver Marie Löwling, fastighetsområdeschef vid Akademiska hus i ett mejl till Kuriren.