Luft under vingarna

Specialisering i vården gör att ambulanstransporterna i luften blir fler, bedömer Henry Hansen. Norrmannen är huvudägare till ett tämligen okänt flygambulansföretag i Luleå som vägleds av en gammal statsminister.

VANLIGT FLYG. Gustav Rutqvist flyger Luleå-Pajala.

VANLIGT FLYG. Gustav Rutqvist flyger Luleå-Pajala.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2010-01-27 06:00
Dygnet runt, på olika baser i landet, ska flyg stå redo för insatser.- Du vet aldrig vad som ska komma att ske, och vilka transporter det blir. För min del har det handlat om transport av för tidigt födda barn och sjukdomsfall, många med hjärtproblem. Vid en svår olycka är det mer vanligt att de skickar en helikopter, säger Torleif Haglund, som efter ett liv med Viggen och Draken kom att styra plan åt Scandinavian Air Ambulance.Sjukhusen i Umeå, Sunderbyn och Uppsala kan vara mål.Har kanalerna
Sedan en tid är förre statsministern Göran Persson ordförande i företagsgruppen där Scandinavian Air Ambulance ingår.- Våra kunder är offentligheten. Vi ville ha en person med politiska kontakter och kunskaper, säger Henry Hansen, VD och huvudägare i företagsgruppen.Han har erfarenhet från ambulansflyg i Norge och kom i kontakt med svensk verksamhet. Scandinavian Air Ambulance startade 2001 och bland ett 20-tal övriga ägare finns Industrifonden.Baser för flygplan och helikoptrar finns på en rad orter i landet. Sätet för ambulansflygplanen, inklusive underhåll, finns på flygplatsen i Luleå. Helikoptrarna har sätet och underhållet i Östersund.Utöver piloter finns en sjuksköterska och, i akutfall, en läkare med på planen, liksom omfattande utrustning. Helikoptrarna har ungefär motsvarande besättning. Uppdragen kommer sig av upphandlingar med landsting. Företagsgruppen uppger sig ha långa kontrakt.Vid larm till SOS sker en bedömning av avståndet och lämpligt färdsätt, bil eller luftburen transport. Helikoptrarna kan landa kring sjukhusen. Planen, som landar på flygplatser, kräver kompletterande biltransport.Vinner i längden
I Sverige liksom andra delar av Europa sker specialisering i vården. Det innebär att patienter ska transporteras långa sträckor, ofta snabbt. Där har luftburna transportsätt en roll, menar Henry Hansen.- Om det är över 20 mil är det lönsamt att använda luftburen ambulans.Företagsgruppen uppger en omsättning av 275 miljoner kronor. Det innebär en markant ökning orsakad av att Svensk Flygambulans i Göteborg köpts upp.En titt i räkenskaperna påvisar miljonförlust senast kända räkenskapsår. Företaget har haft växtsmärtor, uttalar ledningen.- Men det går åt rätt håll, nu går vi plus, säger Lars Karbin, som sitter i styrelsen.Det är en kapitalintensiv verksamhet, ett utrustat plan kan kosta 100 miljoner kronor. Eftersom det är dyr verksamhet kan det i framtiden bli enbart enstaka stora flygambulansföretag kvar i Norden. Konkurrensen kan likväl bestå i och med tävlan om uppdragen över gränserna, menar Henry Hansen.Scandinavian Air Ambulance tittar på en etablering i Finland. Om något år sker stora upphandlingar där.
Företagsgrupp med 120 anställda, varav 20 i Luleå, som innehåller Scandinavian Air Ambulance AB, Scandinavian Medicopter AB och Svensk Flygambulans. Baserna sträcker sig över landet söderut till Visby och Göteborg.Via flygplan och helikoptrar transporteras 8.000 patienter per år. Företaget har åtta helikoptrar samt sju propellerplan (Beech 200 King Air) och ett jetplan (Learjet 35).Företagsgruppen sköter också reguljära flyglinjen Luleå-Pajala.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om