Luften i city mÄste bli bÀttre

Det finns för mycket kvÀvedioxid i luften i LuleÄ centrum.
Det kommer att leda till ÄtgÀrder för att minska trafiken pÄ centrumhalvön.

BÄTTRE LUFT. Det mĂ„ste det bli i LuleĂ„ centrum och kommunen startar nu ett projekt för att klara saken. Mats-Åke Bygdemark och Per Andersson Ă€r centrala i arbetet som ska vara klart i höst.

BÄTTRE LUFT. Det mĂ„ste det bli i LuleĂ„ centrum och kommunen startar nu ett projekt för att klara saken. Mats-Åke Bygdemark och Per Andersson Ă€r centrala i arbetet som ska vara klart i höst.

Foto: Åsa StubbfĂ€lt

LuleÄ2013-04-12 06:00

NaturvÄrdsverket har via lÀnsstyrelsen pÄtalat för kommunen pÄ att luftkvaliteten i centrum bitvis inte uppfyller lagens krav. Det gÀller halten av kvÀvedioxid.

Kommunen drar dÀrför igÄng ett projekt för att förbÀttra luften, detta i samverkan mellan miljökontoret och andra förvaltningar samt LLT.

- Men vi kommer att bjuda in flera andra viktiga intressenter i arbetet, sĂ€ger miljöchef Mats-Åke Bygdemark och nĂ€mner transportbolag, stora arbetsgivare och handeln.

KvÀvedioxid
Problemet stavas kvÀvedioxid och det Àr motortrafiken som i huvudsak orsakar det. Det Àr Àven vid kraftigt trafikerade gator som problemet Àr störst.

- Det gĂ€ller sĂ€rskilt den kalla Ă„rstiden och i samband med inversion, sĂ€ger projektledaren Per Andersson.

LuleÄ centrum Àr blÄsigt vilket hjÀlper. Men kalla vinterdagar stÄr luften stilla och hÄller kvÀvedioxiden kvar vid marken dÄ mildare luftlager ovan bildar ett lock (inversion).

Vid en presstrÀff pÄ torsdagen talades det om ÄtgÀrder för att stimulera buss och cykel som alternativ till bilen - hÀlften av alla bilresor till centrum Àr under fem kilometer lÄnga.

Det talades mer om information Àn fler förbud; frÄgan om att begrÀnsa privatbilismen Àr kÀnslig. Cityhandeln vill inte se fler konkurrensbegrÀnsningar gentemot Storheden.

Arbetsresor
- Vi fĂ„r hitta lösningarna gemensamt. Men det Ă€r inte handeln som stĂ„r för den mesta trafiken, det stora Ă€r arbetsresor, sĂ€ger Bygdemark.

Den största arbetsgivaren i centrum Àr för övrigt LuleÄ kommun. En arbetsgivare som bÄde har bilpooler och stora parkeringar för sina anstÀllda.

- ParkeringsfrĂ„gan Ă€r alltid aktuell. Vi jobbar med frĂ„gan, sĂ€ger kommunchef Anne Karlenius.

Vilka konkreta ÄtgÀrder det blir vet vi i början av nÀsta Är.

- Vi tittar först pĂ„ tĂ€nkbara Ă„tgĂ€rder och snĂ€var sedan in till möjliga, sĂ€ger Mats-Åke Bygdemark.

Om inte luftkvaliteten förbÀttras riskerar Sverige sanktioner av EU. LuleÄ Àr dock lÄngt frÄn ensamma om problemen och kommunen sneglar pÄ andra stÀder med liknande problem, inte minst de i norra Sverige.

Arbetsgruppens förslag ska dessutom ut pÄ ett samrÄd dÀr alla LuleÄbor kan tycka till. Sedan ska det till politikerna för beslut.

Men att det blir konsekvenser för bilar, bussar och lastbilar Àr klart - den som vill köra pÄ fossila brÀnslen i centrum kommer att fÄ mer problem.

Faran i luften

Sedan vintern 2007 mÀter kommunen kvÀvedioxid (NO2) och partiklar i LuleÄ centrum.

Halterna stiger vilket tros bero pÄ ökad fordonstrafik i kombination med kalla vintrar (mer inversion).

KvÀvedioxid irriterar luftvÀgarna och kan sÀnka lungfunktionen. Astmatiker Àr extra drabbade.

KvÀvedioxid uppkommer vid kemisk reaktion som uppstÄr vid all förbrÀnning.

PartikelmÀtningen inriktas pÄ de smÄ vilka Àr extra farliga dÄ de kan ta sig lÀngre ned i luftvÀgarna och kan dÀrmed hamna i blodet.

Partiklarna kommer frÄn slitage av vÀgbanor och bromsskivor.

MĂ€tningarna

EU-normen Àr att halten av kvÀvedioxid fÄr överskrida 60 mikrogram per kubikmeter luft högst sju dygn per Är.

I LuleÄ överskreds det vÀrdet 44 dygn 2010 och 7 dygn 2011. VÀrdet för 2012 Àr inte klart och under 2011 saknas januari (kallaste mÄnaden).

MĂ€tinstrumentet sitter vid Sandviksgatan men satt tidigare vid Smedjegatan.

NÀr Smedjegatan stÀngdes ökade problemen pÄ Kungsgatan och RÄdstugatan. Detta enligt berÀkningar som görs utifrÄn trafikmÀtningar.

MÀtningar av partiklar visar inga otillÄtna vÀrden Àven om halterna kan vara besvÀrliga under vÄren.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om