NaturvÄrdsverket har via lÀnsstyrelsen pÄtalat för kommunen pÄ att luftkvaliteten i centrum bitvis inte uppfyller lagens krav. Det gÀller halten av kvÀvedioxid.
Kommunen drar dÀrför igÄng ett projekt för att förbÀttra luften, detta i samverkan mellan miljökontoret och andra förvaltningar samt LLT.
- Men vi kommer att bjuda in flera andra viktiga intressenter i arbetet, sÀger miljöchef Mats-à ke Bygdemark och nÀmner transportbolag, stora arbetsgivare och handeln.
KvÀvedioxid
Problemet stavas kvÀvedioxid och det Àr motortrafiken som i huvudsak orsakar det. Det Àr Àven vid kraftigt trafikerade gator som problemet Àr störst.
- Det gÀller sÀrskilt den kalla Ärstiden och i samband med inversion, sÀger projektledaren Per Andersson.
LuleÄ centrum Àr blÄsigt vilket hjÀlper. Men kalla vinterdagar stÄr luften stilla och hÄller kvÀvedioxiden kvar vid marken dÄ mildare luftlager ovan bildar ett lock (inversion).
Vid en presstrÀff pÄ torsdagen talades det om ÄtgÀrder för att stimulera buss och cykel som alternativ till bilen - hÀlften av alla bilresor till centrum Àr under fem kilometer lÄnga.
Det talades mer om information Àn fler förbud; frÄgan om att begrÀnsa privatbilismen Àr kÀnslig. Cityhandeln vill inte se fler konkurrensbegrÀnsningar gentemot Storheden.
Arbetsresor
- Vi fÄr hitta lösningarna gemensamt. Men det Àr inte handeln som stÄr för den mesta trafiken, det stora Àr arbetsresor, sÀger Bygdemark.
Den största arbetsgivaren i centrum Àr för övrigt LuleÄ kommun. En arbetsgivare som bÄde har bilpooler och stora parkeringar för sina anstÀllda.
- ParkeringsfrÄgan Àr alltid aktuell. Vi jobbar med frÄgan, sÀger kommunchef Anne Karlenius.
Vilka konkreta ÄtgÀrder det blir vet vi i början av nÀsta Är.
- Vi tittar först pÄ tÀnkbara ÄtgÀrder och snÀvar sedan in till möjliga, sÀger Mats-à ke Bygdemark.
Om inte luftkvaliteten förbÀttras riskerar Sverige sanktioner av EU. LuleÄ Àr dock lÄngt frÄn ensamma om problemen och kommunen sneglar pÄ andra stÀder med liknande problem, inte minst de i norra Sverige.
Arbetsgruppens förslag ska dessutom ut pÄ ett samrÄd dÀr alla LuleÄbor kan tycka till. Sedan ska det till politikerna för beslut.
Men att det blir konsekvenser för bilar, bussar och lastbilar Àr klart - den som vill köra pÄ fossila brÀnslen i centrum kommer att fÄ mer problem.