Luleå Airport: "Folk tror att man har landat i Boden"

Fem norrbottniska kommuner betalar för reklamskyltar på Luleå airport. "Folk tror att man har landat i Boden", säger Jeanette Nilsson som är tillväxtchef på Bodens kommun.

Foto: Jonas Andersson

Luleå2017-09-24 13:22

Förutom Boden och Luleå gör Gällivare, Piteå och Älvsbyn marknadsföringsinsatser på Luleå airport. Tillsammans betalar kommunerna årligen hundratusentals kronor för reklamskyltar eller – som i Älvsbyns fall – moduler med ett slags miniatyrlandskap som ska locka besökare till kommunen.

– Just på flygplatsen är det ett stort flöde av människor, så det är attraktivt att marknadsföra sig där, säger Sofia Lundberg som är näringslivsutvecklare i Älvsbyns kommun.

Konceptet med miniatyrlandskapen togs fram av en reklambyrå till en kostnad av knappt 61 000 kronor exklusive moms. Kupolerna står vid gate två och Älvsbyn har även en väggyta vid gate tre. Reklamplatserna kostar kommunen 59 000 kronor i år.

– Helt rimligt, tycker jag. Det blir ett komplement till vanlig marknadsföring som tidningsannonser.

Just miniatyrlandskapen har fördelen att de kan flyttas och användas i andra sammanhang i framtiden.

– Så dem kan vi ha nytta av för all framtid och det finns väl en tanke med det också, säger Sofia Lundberg.

Bodens kommun lägger 114 000 kronor på reklam på flygplatsen under 2017.

– Vi får väldigt stor exponering för den summan. Det är ett av de bästa ställena att synas på i Norrbotten. En miljon personer går förbi där varje år, säger kommunens tillväxtchef Jeanette Nilsson.

Kommunens skyltar finns vid gate fem.

– Som har flest passagerare per år. Det som är lite roligt att höra är att folk tror att man har landat i Boden.

Åker folk till Boden för att de ser en skylt?

– Nej, men genom att man pratar om Boden får man folk i Norrbotten och de som kommer hit att bli nyfikna. Så även om du inte precis där och då ändrar dig och åker till Boden börjar du tänka mer på Boden och kanske börjar följa kommunen i media.

Av länets kommuner är det Luleå som lägger mest pengar på marknadsföring på flygplatsen. Swedavias faktura för 2017 landar på 310 000 kronor exklusive moms.

– En av våra större poster när det gäller enskilda annonsställen. Men vi har gjort bedömningen att det är värt det. Det är ungefär en miljon resenärer på Luleå airport så det blir 30 öre per person, hypotetiskt, säger kommunens kommunikationschef Roger Jönsson.

Avtalet löper ut vid årsskiftet.

– Vi har inte beslutat oss för att säga upp det. Däremot ställer vi oss alltid frågan var vi ska finnas för att det ska ge mest effekt och gör altlid en utvärdering av det.

Så mycket kostar reklamen

Fem av länets kommuner betalar för reklam på Luleå airport. Så här mycket betalar de – exklusive moms – i år:

Boden: 114 000 kronor.

Gällivare: 100 000 kronor.

Luleå: 310 000 kronor.

Piteå: 186 000 kronor.

Älvsbyn: 59 000 kronor.

Totalt 760 000 kronor.

Källa: Kommunerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om