Luleå-Boden i sadeln

Cykla hela vägen Luleå-Boden utan att åka på väg 97. Det blir möjligt, som del av den stora ombyggnaden.

Utan trafikkaos. Luleå-Boden, på två hjul.

Utan trafikkaos. Luleå-Boden, på två hjul.

Foto: Andreas Walitalo Norrbottens Kur

Luleå2014-08-28 16:58

Kommunerna samt Trafikverket är involverade i projektet.

Samtidigt med ombyggnad till en mötesfri väg 97 byggs parallellvägar. Utöver det finns vissa sträckor med cykelleder. Sammantaget ska alltså de som cyklar kunna ta sig hela vägen mellan städerna utan att nöta den hårt trafikerade väg 97, men på parallellvägarna kan cyklisterna trots allt möta bilister.

Det här har kommunerna och Trafikverket gått ut med.

Kuriren berättade nyligen om den övriga delen av projektet. Kommunerna Boden och Luleå förskotterar åt staten så att sträckan Södra Sunderbyn-Sävast , den sista etappen av ombyggnaden av väg 97, kan utföras i en följd, med planerad start 2016.

I projektbeskrivningen uppges kostnaden för den återstående etappen till 230 miljoner kronor. Kommunerna, som står för hälften vardera i långivningen, är beredda att tillsammans låna ut 260 miljoner. Inte allt på en gång utan vartefter. Lösningen för cyklister ingår.

Ingen vet säkert vad projektet kostar. Om kostnaden blir lägre än kommunernas utlovade belopp så lånas det ut mindre med pengar, uppger Yvonne Stålnacke.

Och om kostnaden blir 280 miljoner?

– Då får vi ta den diskussionen då, säger Stålnacke.

Kommunerna, som utlovas att få igen alla pengar, får däremot ingen ränta. På så vis satsar de tre miljoner kronor vardera, enligt ber ä kningar.

Rättvisepartisten i Luleå har inga invändningar mot att kommunen agerar bank.

– Det är ju så illa tvunget, det är en farlig väg. Men det är sjukt att inte staten tar ansvar för infrastrukturen. Det behövs en stor uppräkning av medlen i landet, säger han.

– Jonas har helt rätt, det här är statens ansvar, instämmer Yvonne Stålnacke.

Lånelöftet har inte behandlats politiskt.

– Vi tycker att projektet är nödvändigt, jag tror inte någon säger något annat, säger Anders Josefsson, moderaterna i Luleå.

Sista etappen

Väg 97

Sträckan Södra Sunderbyn-Sävast byggs om till mötesfri väg med mitträcke och omväxlande körfält med 2+1 och 2+2.

Nuvarande vägbredden är 13 meter och ska framöver vara 16,5 meter där det blir 2+2 körfält.

Enskilda vägar anläggs för att nå fastigheter. Ett stort antal anslutningar till väg 97 stängs.

Tre nya trafikplatser, viadukter med anslutningar, byggs.

Viltstängslet behålls och kompletteras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om