Luleå kommun arbetar med att bygga upp varumärket Luleå.
Det handlar om att marknadsföra staden för att bland annat se till att ungdomar trivs och inte flyttar. Ett annat mål är att locka andra att flytta hit.
För att nå dit ska kommunen bygga upp det som kallas varumärke.
En av fyra svarade
För att nå dit samarbetar kommunen med universitetet och sju grupper som diskuterar de här frågorna.
På fredagen presenterade kommunens utvecklingsavdelning svar på den enkät som man ställt till 6.010 Luleåbor.
Svarsfrekvensen var 25,8 procent, tre av fyra tillfrågade svarade alltså inte på enkäten. Men ansvariga på universitetet anser att enkäten ändå är tillförlitlig.
Isolerade studenter
Av enkäten framgår att studenterna på Porsön känner sig isolerade.
- De säger att det finns bara två skäl att åka in till stan: för att besöka Systembolaget eller apoteket. För de kan inte gå på bio eftersom det inte går att ta buss hem, säger Anneli Nilsson.
Anna Degerman är utvecklingschef.
Hon säger att syftet med varumärkesbygget är att få ungdomar att stanna kvar i stan. Och att få dem som flyttat att återvända.
Död stad efter 18
Därför arbetar utvecklingsavdelningen med att ta reda på vad det är som de saknar med Luleå.
- Många talar om att stan dör efter klockan 18. Ungdomar efterlyser kvällsöppna fik och att det pågår olika aktiviteter som de kan delta i. Det finns också ett stort missnöje med LLT och att det inte går kvällsbussar till stadsdelarna, säger Anna Degerman.