Enligt ny lag ska samtliga län i landet bilda en regional kollektivtrafikmyndighet. Den kan antingen bildas av landstinget, av det regionala kommunförbundet eller av de båda tillsammans.
I Norrbotten har en grupp sammansatt av tre politiker från landstinget och tre från kommunerna förhandlat om hur myndigheten ska skötas i Norrbotten. Alla är överens om att landstinget bör göra det, landstinget och 13 av länets 14 kommuner. Alla utom Luleå.
Luleå vill inte släppa kontrollen över kollektivtrafiken i Luleå, det har kommunledningen klart deklarerat. Kommunala Luleå lokaltrafik (LLT) ska stanna under lokalt styre, menar den.
På måndag kommer frågan upp för politisk behandling i arbets- och personalutskottet. Då tas beslutet att Luleå motsätter sig landstinget som kollektivtrafikmyndighet i Norrbotten.
I stället föreslår Luleå att länets kommuner och landstinget tillsammans bildar den nya myndigheten i ett förbund. Kostnaderna ska fördelas på samma sätt som inom länstrafiken i dag.
Och så kommer det med stor sannolikhet att bli, lagen föreskriver denna lösning om inte de regionala parterna hittar full enighet runt någon av de andra alternativen.