Mobilappen "Too good to go" har blivit alltmer populär i Luleå, i dagsläget används den av ett tiotal aktörer.
Huvudsyftet med appen är att företag ska uppmanas att sälja överbliven mat för ett lägre pris i stället för att slänga den.
Kaféet Trend på Storheden i Luleå är en av de som använder appen, vd:n Liza Sundgren menar att den bjudit in kunder som kanske aldrig hade kommit dit.
– Det var lite långsamt i början, men nu efter drygt fyra år har det blivit riktigt populärt, säger Liza Sundgren.
Men förutom nya kunder ser hon även miljömässiga fördelar.
– Vi säljer alla påsar vi gör så man får ju en bra magkänsla när det blir mindre svinn, säger Liza Sundgren.
Användarvänligheten i appen är en ytterligare punkt som hon tar upp då företag kan välja olika, förutbestämda påsar. Bland dessa finns den vanligaste, överraskningskassen, där överbliven mat av alla sorter säljs till kunden.
Utöver det finns påsar inriktade på vilken typ av verksamhet det är, ett café kan till exempel ha en tårtpåse, en bensinmack en snackspåse och en matbutik en frukt- och gröntpåse.
– Det är alltid kul när kunden får påsen och får se vad som är i den, säger Liza Sundgren.
Men enkelheten i appen slutar inte vid företagen då varje kund kan se alla tillgängliga påsar i sin stad på en lista eller karta.
Även OKQ8 på Notviken använder sig av appen, säljchefen Kent Nilsson pekar på fördelarna.
– Det är hela organisationen som kör med det här nu och vi tycker det har fungerat bra. Det blir också en större ruljans på det såhär i januari när en del kanske inte har så mycket pengar, säger han.
Säljchefen berättar däremot att det är svårt att utöka denna verksamhet.
– Vi anpassar hur mycket varor vi har utifrån hur mycket vi tänker ska gå åt, så antalet påsar kommer troligtvis fortsätta vara densamma, säger han.
Coop Norrbotten är också verksamma med appen där ett antal butiker i Luleå använder sig av den. André Piironen, försäljningschef, berättar att samarbetet med Too good to go fungerat väl.
– Det ger oss en unik chans att sälja varor som fortfarande är i gott skick men som inte kan säljas i butik, säger han och fortsätter:
– I dagsläget har vi provat appen i sju butiker och resultaten har varit riktigt positiva.
Trots framgångarna och en trolig etablering av appen på fler butiker menar André Piironen ändå att det inte är lösningen på matsvinnet.
– Ambitionen är såklart att vi inte ska ha något svinn alls, men tills dess fungerar appen väldigt väl, säger han.