Luleå hamn bötfälls

Flera hundra timmar mer övertid än lagen tillåter - det ger Luleå hamn böter på 180.000 kronor. - Vi följde inte arbetstidslagen, medger hamnchef Leif Åberg.

BÖTFÄLLD. Arbetsanhopningen under sommaren krävde massor med övertid för personalen. Nu bötfälls Luleå hamn.

BÖTFÄLLD. Arbetsanhopningen under sommaren krävde massor med övertid för personalen. Nu bötfälls Luleå hamn.

Foto: Håkan Gidlöw

Luleå2010-11-19 06:00
Det är Transport som organiserar de 24 arbetarna i Luleå hamn, 14 kranförare plus underhållspersonal.I sommar fick Victoriahamnen en rejäl skjuts i sin verksamhet och hamnledningen fick pressa sin personal hårt.- Det blev en större arbetsanhopning, särskilt i juli och augusti. Och det krävde massor av övertid, säger Tomas Sjögren, ordförande för Transport i Luleå hamn.Facket reagerade
Han är själv kranförare men har inte själv jobbat för mycket övertid.- Det kan jag inte, inte i den position jag är, säger han.Det är tillåtet att arbeta 200 timmar övertid per år, högst 50 timmar per månad. Facket reagerade när de anställa nådde totalt 520 timmer utöver det redan i höstas.- Hamnen hade ingen dispens då men det har man fått nu, säger Sjögren.Men man har även fått en böteslapp på 180.200 kronor. Normalt kostar brott mot arbetstidslagen arbetsgivaren 400 kronor per överskriden timme men Transport har avrundat nedåt. Den dispens man nu givit är dessutom en "klumpsumma" på 1.000 timmar som hamnledningen får disponera efter behov, dock inte mer än 150 timmar övertid per anställd.- Men det kommer att räcka, säger hamnchef Leif Åberg."Vi sjabblade"
Han har för övrigt inget försvar för det som inträffat.- Vi följde inte arbetstidslagen, vi sjabblade men har rett upp det med Transport. Jag vill inte skylla ifrån mig, säger han.Det finns dock förklaringar, 2009 var ett sällsynt dåligt år och uppgången i år kom snabbt.- Då skulle vi plötsligt hämta tillbaka allt vi tappat 2009 plus klara det vanliga intaget, säger Åberg.Hamnen var på väg att nyanställa kranförare men lågkonjunkturen fick dem att skrinlägga planerna. Nu är det tal om saken igen.- Ja, en till bör vi nog ha, säger Åberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om