Sveriges kommuner och landsting (SKL) har för första gången genomfört en undersökning av vad landets företagare tycker om den service de får från sina respektive kommuner. 166 kommuner har deltagit, fem av dem från Norrbotten.
Kommunerna har poängsatts och Luleå kommun placerar sig i mitten - poängen 66 är densamma som genomsnittet för hela landet. Bästa kommun (Salem) får 81 poäng, sämsta (Säter) får 50.
Luleås kommunledning är nöjd med resultatet.
- Ja, det känns positivt. Vi har fått lika bra eller bättre betyg än snittet inom samtliga områden. Och den här undersökningen ska ju återkomma vartannat år och det ger oss tillfälle att se om vi förbättrar oss eller inte. Och jag tycker vi har ett bra utgångsläge, säger Yvonne Stålnacke.
I Luleå har 471 företag fått enkäten, samtliga hade kontakt med kommunen på ett eller annat sätt under 2010. Häften av dem svarade.
- Det glädjer mig att utslaget är tydligt såtillvida att de företag som uttalar sig har haft en faktisk kontakt med kommunen, säger Stålnacke.
Hon är särskilt nöjd med det höga betyget för tillgänglighet.
- Ja, för där har vi jobbat hårt för att förbättra oss, säger Stålnacke.
SKL:s enkät ger kommunen bättre resultat än den som görs av Svenskt näringsliv. Det förklarar Yvonne Stålnacke med att Luleå har en hög andel offentliga arbetstillfällen vilket drar ned betyget i den undersökningen.
- Men vi skulle ju inte vilja vara utan vårt universitet, säger hon.
De verksamheter som ingått i enkäten är brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd och serveringstillstånd.
Kommunchef Anne Karlenius berättar att de högre cheferna på kommunen har genomgått utbildning i år för att höja kunskapen om företagsfrågor.
- Vi har fått en tydlig politisk signal i den frågan, säger Karlenius.