Luleå nära stor lanseringskampanj

Luleå kan få arrangera lanseringskampanjen åt ett stort internationellt däckmärke under en vintervecka i slutet av januari. Det kan ge upp till 1200 gästnätter.

Iskall lansering. Luleå och Ebbenjarka konferensanläggning, som drivs av Anders Englund, kan få ett stort event från ett internationellt däckmärke efter nyår. Bilden till höger är från Ice driving institutes arrangemang på Ebbenjarka för drygt tre år sedan.

Iskall lansering. Luleå och Ebbenjarka konferensanläggning, som drivs av Anders Englund, kan få ett stort event från ett internationellt däckmärke efter nyår. Bilden till höger är från Ice driving institutes arrangemang på Ebbenjarka för drygt tre år sedan.

Foto: Montage

Luleå2017-09-29 12:43

Det är Anders Englund vid Ebbenjarkas event- och konferensanläggning som fått förfrågan.

– Jag skulle tro att beslutet tas i oktober någon gång. Min största konkurrent finns nog inte i Sverige utan snarare i Finland, säger Englund.

Han har vänt sig till kommunen för att få en garanti att hyra in den ishyvel som används för att hålla isvägarna i skick.

– 2004 hade Nordkalottcenter lanseringen av Volvos XC90 och då fick man problem med isen mellan Luleå och Sandön, vilket kommunen hjälpte till med. Som liten arrangör hamnar man pyrt till om det blir fel väder och då vill jag ha garanti att ishyveln finns tillgänglig.

Anders Englund vill inte avslöja vilket märke det handlar om, men det är ett stort internationellt märke.

– De kommer hit med återförsäljare och journalister som provkör deras nya däck som ska lanseras nästa år. Jag uppskattar det till 60–70 personer per dag och det pågår minst sju dagar, så det blir en hel del gästnätter, restaurangbesök, shopping och annat.

Flygplatsen och Luleås hotellkapacitet är nyckelfaktorer, enligt Englund.

– Det är viktigt för Norrbotten att vi får sådana här arrangemang, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om