Luleå växer

Om några år ska Luleå bli 15 hektar större. Muddringsmassor från Sandöleden ska fylla ut Stålverk 80-tomten ytterligare.

HAR GJORTS FÖRR. "I princip är vi inte på obruten mark", sade Jeanette Lestander, Luleå hamn, till Luleåborna på mötet.

HAR GJORTS FÖRR. "I princip är vi inte på obruten mark", sade Jeanette Lestander, Luleå hamn, till Luleåborna på mötet.

Foto: Linda Wikström

Luleå2010-10-26 06:00
Den tillkommande ytan motsvarar 25 fotbollsplaner.I går kväll var frågan hur miljön, Luleå och Luleåborna påverkas. Samrådsmöte hölls.Buller uppkommer under arbetet, inte minst från sprängningar men också från farkoster och maskiner. Fiskeredskap smutsas ner.Störningar på marina organismer på botten och i vattenmassor bedöms uppkomma medan muddringen pågår.Frågor under mötet gällde påverkan på omgivningen. En fråga gällde hur mycket fisk som kommer att sprängas. Svar gavs inte.En driftansvarig från Klubbviken hade raka frågor:- Hur mycket grumlar det? Kommer vi att ha badgäster?- Vi ser inte att det påverkar badgäster, svarade Jeanette Lestander, projektansvarig, Luleå hamn.Klubbviken tingade dessutom sten till utbyggnad av hamnen, något som inte utlovades.Miljödomstolen ska pröva projektet. Det har aktualiserats eftersom vissa stora båtar inte kan anlöpa Luleå utan behöver dellossa på djupt vatten eller i Oxelösund. Det handlar enligt Luleå hamn om 25 båtar per år, med kol in och malm ut. Begränsningen påstås sinka Luleå hamn.Som tidigast kan muddringen av leden påbörjas 2013. Arbetena ska pågå vår-sommar-höst dygnet runt.- Helst genomförs det på enbart en säsong. Det innebär mindre med störningar än att använda två säsonger, sade Jeanette Lestander.I arbete ska finnas två skopverk, sandsugare, borrplattform, tre-fem pråmar och undersökningsbåt.Leden byggdes i början av 1960-talet och dimensionerades för minsta djup på 12,2 meter. I och med muddringen ska djupet på vissa ställen bli 14,1 meter, på andra ställen 14,5.Det är ojämnt på botten och på vissa platser behöver man gräva sig ner fyra meter i massorna, på andra håll en halvmeter och på ytterligare områden ingenting. Massorna består av sand, silt och berg.Inför Stålverk 80 gjordes mer omfattande muddringar.- Muddringen nu kommer att ske i bottenbredden, inte utanför. I princip är vi alltså inte på obruten mark, sade Jeanette Lestander.Sammanlagt 4,5 miljoner kubikmeter material ska plockas upp.Vissa volymer ska läggas i det vattenhål, nära nuvarande LKAB-hamnen, som aldrig hann fyllas ut när byggprojektet Stålverk 80 avbröts. Längst ut läggs bergmassor upp som stödbank och innanför läggs sand upp och bildar 15 hektar nytt byggbart land. Vattnet innanför detta område består. Vid tillfälle fyller Luleå kommun ut sandmassor där.En hel del av muddringsmassorna ska fyllas ut i djupet nära Vitfågelskäret. Men inte mer än att det ska finnas ett djup på 14,8 meter.
Muddring av SandöledenLeden löper från Vitfågelskäret till Uddebo oljehamn.Årligen anlöper 700 fartyg Luleå hamn via Sandöleden.Muddring kan kosta 400 miljoner kronor. Eventuellt utgår EU-bidrag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om