Missnöjet hos många växer i takt med dieselpriserna. I Norrbotten är många beroende av sin bil vilket gör att höjningarna svider extra mycket.
– Jag kör åtta mil fram och tillbaka till jobbet varje dag, det känns såklart surt. Men jag måste köra för att ta mig, säger Britta Wikström.
Carina Hedberg har fått använda cykeln mer och mer.
– Det är fruktansvärt, men jag är inte så beroende av bilen.
Hon fortsätter:
– Jag bor i stan och kan cykla till jobbet, men jag går mer nu än tidigare. Man tänker på miljön, men även på plånboken, säger hon.
Jakob Johansson följer samma resonemang.
– Det är klart man tänker efter, jag tycker inte vår familj kör speciellt mycket, men det märks ändå i ekonomin.
För drygt ett år sedan frågade vi Luleåbor om det då rekordhöga priset på 19 kronor. Sedan dess har priset fortsatt att öka och under tisdagen närmade sig dieselpriserna en ökning på nästan 50 procent.
Trots det var inte dieselpriserna en viktig fråga för många Luleåbor under senaste valet.
– Nej, det finns viktigare sakfrågor, säger Reidun Holstad Johansson.
Men för Brage Andersson var den betydelsefull.
– Det är på tiden vi får en ny regering så det kan bli ändringar.
Prisrekordet har fått Luleåbor att agera.
– Vi har precis beställt en hybridbil, säger Reidun Holstad Johansson.
Även Carina Hedberg har öppnat ögonen för fossilfria bilar.
– De är intressanta, jag har faktiskt kikat lite.