Luleåföretaget Arctic Group är ett av de konsulterade företag som fått mest betalt av Arbetsförmedlingen och skapandet av dess nya sajt. Ett skandalbygge som kostat över 100 miljoner utan att något hittills lett till några förändringar på AF:s hemsida. Det var Sveriges television SVT som var först med att avslöja att Arbetsförmedlingen centralt under två års tid satsat 100 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar på att utveckla en webbsajt som inte lanserats ännu.
Arbetsförmedlingen har anlitat hela 31 olika leverantörer för sin digitala satsning – som har utvecklats till ett fiasko. De har hittills fakturerat nästan 70 miljoner kronor, trots att någon ny sajt inte har sett dagens ljus. Bland annat har den digitala designbyrån Doberman dragit in nära tio miljoner kronor för arbeten som kanske inte kommer att lanseras, skriver tidningen Resumé. På listan över de 31 företagen som skickat fakturor för utfört arbete ligger Luleåföretaget Arctic Group på fjärde plats med drygt 5,7 miljoner kronor.
Det aktuella projektet med namnet ”Nya arbetsförmedlingen.se” NAF påbörjades 2014 med målet att få en helt ny webbinfrastruktur med design och funktionalitet för mobilanpassning. Detta efter att den nuvarande sajten ansågs föråldrad.Projektet hade en kostnadsprognos på cirka 51 miljoner kronor. Parallellt med NAF drog Arbetsförmedlingen också igång projektet "Utveckling gemensamma komponenter" ,UGK,som innebär en uppdatering av den digitala infrastrukturen. Detta hade en kostnadsprognos på 59 miljoner kronor.
De båda projekten skulle ha varit klara i december 2015. Men så har det inte blivit. Istället har AF tagit fram en ny och reviderad plan där projekteten begränsats till att endast omfatta några av webbens viktigaste tjänster, bland annat en ny version av Platsbanken för arbetssökande. Någon helt ny webbplats blir det alltså inte Ytterligare 20 miljoner kronor har skjutits till och den senaste prognosen är att själva arbetet ska vara klart i juni, skriver tidningen Resumé.