Luleåföretaget som går mot strömmen
Medan andra IT-företag krymper kostymen går Luleåföretaget Agio i motsatt riktning. Det här är företaget som anställer kvalificerad personal som andra sagt upp.
Foto: Roland S Lundström
Foto: Roland S Lundström
- Rekryteringen vi gjorde är det roligaste vi har gjort på senare tid och i och med att vi anställde de här personerna så tjänade vårt företag i utveckling, säger Jonsson.Agios kunder finns både inom den privata och den offentliga sektorn och jobbar bland annat med att ta fram tjänster och lösningar för bättre beslutsprocesser samt effektivare processer och flöden hos kunderna.Enligt Jonsson finns 60 procent av företagets affärer i Stockholm och för att underlätta kontakterna med presumtiva kunder har Agios säljare fått byta ut sina 0920-nummer mot 08-dito.- Det underlättar definitivt för oss, berättar Per Ekström, en av delägarna.Just nu har Agio all personal man behöver men framöver kan det nog bli frågan om ytterligare rekrytering.- Vi ska fortsätta att växa men i vilken takt vet vi inte ännu, berättar Jonsson.Agio har nyligen inlett ett strategiskt framtidsarbete. Tanken är att man ska vara bra förberedd på de förändringar som väntar i IT-branschen.- Konkurrensen från billiga indiska konsulter kommer att bli ett av de större inslagen framöver. I framtiden kommer man också att kunna köpa IT-tjänster på nätet, siar Jonsson.Långsiktiga
Han är medveten om att det gäller att hänga med om man inte ska bli frånsprungen, att veta hur man ska förhålla sig till förändringar som dyker upp.- Vi kommer nog att leverera andra lösningar om några år än de vi säljer i dag.Framgångsrika IT-företag har ju en tendens att bli uppköpta och sedan nedlagda men några sådana planer finns inte hos Agios ägare.- Nej, vi har ett långsiktigt perspektiv.Hård nischning och outsourcing är två framgångskoncept som Agio använder sig av.- Vi har ingen växel eller ekonomiavdelning. Dessutom har vi få chefer och minimal hierarki. Vi vill bygga ett solitt företag och det blir dyrt med många chefer, menar Jonsson.
Luleåbaserade IT-konsulten Agio, som även har ett mindre kontor i Stockholm, jobbar inom områdena beslutsstöd samt dokument- och ärendehantering.Under 2008 omsatte företaget 25 miljoner och hade en resultat på 2,2 miljoner kronor efter finansnetto.Dagens Industri utsåg Agio till Årets gasellföretag både 2008 och 2009. Agio var också ett av företagen som Veckans Affärer utsåg till Superföretag 2009. Företaget har kunder som Max, Luleå kommun, Vattenfall, LTU, Skatteverket, Vägverket, Försvarsmakten, Riksgäldskontoret, Polarbröd och Norrbottens läns landsting.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!