De skapade skitenkelt företag – mitt i pandemin

I svåra tider gäller det att spela skitenkelt. Nittonåringarna Robin Töyrä och Filip Larsson startade därför ett företag som levererar pandemins mest efterfrågade produkt – toalettpapper.

Ganska direkt efter gymnasiet startade kompisarna Robin Töyrä och Filip Larsson ett bolag som kör skrymmande toapappersbalar till privatpersoner.

Ganska direkt efter gymnasiet startade kompisarna Robin Töyrä och Filip Larsson ett bolag som kör skrymmande toapappersbalar till privatpersoner.

Foto: Privat

Luleå2021-03-23 19:32

När pandemin slog till för ett år sedan var toapapper det första som tog slut i butikerna. Det visade sig plötsligt att rullarna hade en skitviktig ställning i samhället. 

Trots att toalettpapperstillverkarna bedyrade att nej, det kommer inte ta slut, hamstrade vi toalettpapper så det fladdrade i skinkorna. 

19-åringarna Filip Larsson och Robin Töyrä såg detta från första parkett och deras upplevelse på en parkering vid en stormarknad i Luleå skulle resultera i ett nytt företag.

– Vi såg att folk tog hem jättemycket toalettpapper och kastade in det i bilarna. Då sa jag: "Fatta vad enkelt det hade varit om man fick det levererat hem". Alla behöver ju toalettpapper. Då sa Filip "Jo, det hade varit skitenkelt". Det var där det började, säger Robin Töyrä och skrattar.

Ju mer de funderade på saken så insåg de att det var en skitbra idé och det dröjde inte länge innan de beslutade sig för att starta upp ett aktiebolag som skulle heta Skitenkelt AB. Namnet var givetvis pricken över i:et och därför var besvikelsen skitstor när bolagsverket spolade deras namn. Men det visade sig att även ett bolagsverk har humor. Handläggaren hade tänkt om när han insett namnets briljans.

– Han sa: "Jag har pratat med min kollega om hur vi ska göra med namnet och vi tyckte det var så sjukt kul att vi tycker ni ska få ha namnet", säger Robin Töyrä som givetvis blev skitglad över beslutet.

– Det finns ett djup i namnet, det innebär ju flera saker som representerar vårt företag och varumärke. Det klickade på flera nivåer och kändes självklart från första början, säger Filip Larsson.

I oktober drog de igång och har i dag ganska många kunder som abonnerar på hemkört toapapper. Robin Töyrä gör lumpen just nu och jobbar med Skitenkelt när han kan, Filip Larsson jobbar däremot skithårt och försöker hitta nya kunder. I slutet av varje månad levererar de rullarna med sin företagsbil.

Konceptet att sälja toapapper är inte nytt, många idrottsföreningar gör det för att samla in pengar till lagkassan. Några tycker därför att deras idé är skitdålig.

– Folk känner att vi konkurrerar med dem och det kan jag hålla med om. Men vi har ingen uppsägningstid så att vi inte konkurrerar ut dem på något sätt. Vi har sagt till våra kunder också att i första hand ska de fortsätta köpa av idrottslagen, säger Robin Töyrä.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!