Luleås nya varumärke har landat

Första gången Facebooks Tom Furlong kom till Luleå var det gråkallt. I går fick han varma applåder.
- Andra kommer att åka till Luleå för att titta på anläggningen.

Foto: Sweco / The Node Pole

Foto: Sweco / The Node Pole

Foto: Sweco / The Node Pole

Luleå2011-10-28 06:00

Varumärket.

Det är vad det handlat om hela tiden. För i Luleå betyder de 30-50 jobben i serverhall 1 förvisso tillskott, men lägre än i en Ica Maxi. Utöver att Luleå förknippas med varumärket är nyttan att tjänsteindustrin blir representerad på orten.

Det var välbefolkat av press, myndighetspersoner, företagare och organisationer när Facebook strax efter klockan nio igår välkomnades av näringsministern och Luleås kommunalråd.

- Jag är glad i dag, konstaterade Karl Petersen, som efteråt fick flådiga blommor av kommungrannen Piteå medan Bodens Torbjörn Lidberg passade.

Huvudpersonen var Tom Furlong, ansvarig för nyetableringar hos Facebook.

- Tack för ert varma välkomnande, inledde han.

Senare gav han en intervju för Kuriren. Det beslut som finns är bygge av en hall. Bygget tar ett år men tekniksidan behöver fyra-fem månader.

- Säg att den är klar april-maj 2013. Den andra hallen finns det inte beslut om utan beror på hur Facebook växer. Vi har förhoppningar om att utvecklas på det sätt vi tror möjligt. Trean finns det heller inte beslut om, vi kan inte se så långt bort. I den här branschen är det svårt förutse utvecklingen flera år. Inriktningen mot tre hallar beror på att jag inte ville ut igen och leta, sade Tom Furlong.

Det började med Facebooks Europaplaner. Allt från lagstiftning till mark, kylning och energi behövde klarläggas. Olika parter och länder ville vara med. Skandinavien var intressant.

- Vi rörde oss mot Sverige. Finland låg distanserat, vi har våra intressen främst i Västeuropa. Sverige är med i EU, det är inte Norge, förklarade Tom Furlong.

Välsorterat
I annan artikel berättar Kuriren om ansträngningarna från Invest Sweden.

- De var väldigt välorganiserade och väldigt bra att ha kontakter med. Jag har erfarenhet av ett land som har väldigt goda förutsättningar men inte varit redo att presentera vad de har, kommenterade Furlong.

Av 40 svenska orter blev åtta kvar.

- Till Luleå var jag fyra gånger. Första gången var i fjol. I april, tror jag. Det var snö, och kallt. Det var en anmärkningsvärd resa, på fyra dagar besökte vi de åtta platserna. Ibland visste jag knappt var jag var. I Luleå var jag några timmar. Vi träffade en massa människor, sade Tom Furlong.

Bland annat vattenkraften hade betydelse. För fyra månader sedan plockades Luleå och Östersund ut. Facebook vägde för och emot.

- Båda är väldigt kvalificerade. För en tid fruktade vi det värsta men det ledde till sist i rätt riktning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om