Malmen till Norge eller Kalix
Northland Resources malmtransporter från de framtida gruvorna i Pajala-Kolari kan komma att gå via Kalix. Eller så går transporterna Norrbotten förbi. Inom en månad har bolaget svaret.
EFTERTRÄDAREN. Credo tar över Madzys roll för rederiet och ska frakta malm från Luleå till Brahestad och kalk till båda hamnarna. Hon är dubbelt så stor. Foto: ROLAND S LUNDSTRÖM
Foto: Roland S Lundström
Till utredningen hör frågan om malmkoncentratet ska fraktas första biten, från gruvorna till järnvägen, via pipeline. I så fall sträckor på upp till 15 km. Malmen trycks då genom ledningen med vatten som cirkulerar i slutet system.- Tekniken är välkänd i branschen, säger Jonas Lundström, kommunikationsdirektör vid Northland Resources.Malmen i ledningen fångas in nära järnvägen. Intill den byggs pelletverk där malmen rullas till pelletkulor eftersom stålindustrin i hög grad använder pelletmalm. Lösningen med pipeline skulle innebära att företagets pelletverk byggs på finska sidan eftersom järnvägen löper på den sidan av Torneälven, från Kolari till Kemi.Bra fart 2010
Bakgrunden är att kanadensiska Northland Resources planerar att över tid öppna tre dagbrottsgruvor som inom regionen sysselsätter upp emot 1.800 personer och tillsammans producerar för 13 miljoner ton järnmalm per år, plus mindre volymer koppar.Gruvorterna blir Tapulivuoma och Stora Sahavaara, på svensk sida, och Hannukainen, på finsk.Tapulivuoma blir först ut.- Om vi kan lämna in en fullständig ansökan till Miljödomstolen under hösten hoppas vi ha ett beslut därifrån inom ett år. Då börjar vi direkt att bryta där. I Tapulivuoma finns infrastrukturen på plats. Vi planerar i första skedet att ta malmen med bil till järnvägen i Kolari. På tåg förs malmen till Kemi för båtfrakt vidare till kunderna. Med god tajming upprustar nu finska Banverket järnvägen, säger Jonas Lundström.Järnvägen behöver däremot uppgraderas ytterligare för att svälja all produktion i de tre gruvorna.- Finska staten säger att det går. Hade vi varit ende användare är vi den som ska ta ansvaret för det. Men kör även andra via järnvägen borde rimligen det allmänna stå för uppgraderingen. Det behövs stickspår till alla gruvorna. Ett alternativ till båtfrakter från Kemi, dit bara mindre båtar kan gå, är att skeppa via Kalix. Där har man varit initiativrika och utrett en hamn vid Storön med tjugo meters djup, säger Jonas Lundström.Olika spårvidd
Ett krux i fallet Kalix är den olika spårvidden mellan svensk och finsk järnväg. Jonas Lundström talar om en tänkbar lösning där man lägger nytt spår inuti Haparandabanan. Spårväxling i Haparanda finns också med i bilden. I det fallet kan alltjämt Luleå hamn vara ett alternativ.Fast Northland Resources kan också gå västerut. En möjlighet är att bygga en tio mil lång järnväg från gruvområdet till Svappavaara, där stickspår till Malmbanan börjar. Därmed kan malmen slutligen skeppas ut via en framtida hamn i Narvik.- Vi är i det skedet av utredningen att allt material samlas in. Vi får bland annat fram investeringskostnader för varje alternativ, säger Jonas Lundström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!