Malmhamnen snart ett minne blott

?Den gamla malmhamnen har ett stort kulturhistoriskt värde. Men det är ingen idé att byggnadsminnesförklara den. Anledningen är det ointresse som LKAB och
Luleå kommun har för projektet.?
Det säger länsantikvarien Agneta Engström i en färsk utredning.

LULEÅ2004-09-14 06:30
Länsantikvariens utredning kommer någon vecka efter det att NCC börjat riva den gamla malmhamnen. Rivningen görs på uppdrag av LKAB.<br>Att länsantikvarien utrett frågan om malmhamnen beror på ett krav som kom in till länsstyrelsen tidigt i somras. Det var Bertil Persson, ordförande i Malmbanans vänner, som krävde att malmhamnen skulle byggnadsminnesförklaras.<br>Då startade länsstyrelsen en utredning. I utredningen konstateras att malmhamnen har stort kulturhistoriskt värde.<br> ? Malmhamnen ingår i det teknologiska megasystemet, säger länsantikvarie Agneta Engström.<br>Hon talar om hur malmbanan var en förutsättning för att brytningen av malm skulle kunna göras i större skala.<br> ? Malmfälten, malmbanan, Bodens fästning och Porjus kraftverk hänger ihop, de var beroende av varandra. Malmbanan för att man skulle kunna bryta malm i industriell skala. Bodens fästning skulle försvara anläggningarna medan kraftverket skulle svara för elförsörjningen. Och i detta system ingår också den gamla malmhamnen.<br>Avancerad för sin tid<br>Agneta Engström talar i detta sammanhang om hur malmhamnen var sin tids mest avancerade hamn när den stod klar 1965.<br> ? Malmhamnen hade ett transportsystem och lagerhantering som var mycket avancerad. Anläggningen är typisk för 60- och 70-talet, den är helt intakt trots att den lades ned 1996.<br>Länsantikvarien berättar om det arbete som länsstyrelsen bedrivit för att bevara den gamla malmhamnen.<br> ? Vi har pratat med Luleå kommun och med LKAB för att de ska vara med om att bevara malmhamnen som ett industriminne. Men ingen är intresserad. Och utan deras medverkan är det inte möjligt att driva projektet eftersom det kräver stora ekonomiska insatser. Därför är det heller ingen idé att byggnadsminnesförklara malmhamnen trots att den är värd det, säger Agneta Engström.<br>45 hektar mark<br>Det är LKAB som äger malmhamnen och den omkringliggande marken, det rör sig om cirka 45 hektar mark.<br> ? För oss handlar det om en säkerhetsaspekt: vi måste säkra området så att ingen obehörig kan ta sig in. Samtidigt har vi sagt att vem som helst får hyra lokalerna men det är ingen som varit intresserad. Det hänger samman med de höga kostnaderna att ställa i ordning lokalerna, säger Martin Ivert som är LKAB:s VD.<br>Han säger att LKAB påbörjat rivningen av malmhamnen av ett enda skäl: skrotpriserna är höga just nu. Därför blir rivningskostnaden inte så hög för bolaget.<br> ? Vi har satsat mycket höga belopp för att säkra anläggningen. Men nu finns det ingen anledning att ha kvar byggnader och gamla anordningar, därför river vi dem, säger Martin Ivert.<br>Länsstyrelsen anser att den gamla malmhamnen har ett stort kultur- och industrihistoriskt värde. Det som krävs är ekonomiskt bidrag bland annat från LKAB.<br> ? Det handlar om mycket stora belopp, belopp i miljonklassen, för att ställa i ordning alla gamla lokaler och utrustning. Vi anser inte att det är försvarbart, speciellt som anläggningen inte är speciellt märkvärdig. Och att vi börjat riva beror på att vi fått tillstånd från länsstyrelsen, säger Martin Ivert.<br>Området kring malmhamnen är på cirka 45 hektar. Vad tänker ni göra med marken när alla byggnader är borta och marken sanerad?<br> ? Det finns idéer om att bygga bostäder i området, men än så länge har vi inte fått någon förfrågan. Men vi är klart intresserade av att avyttra marken.<br>Även kommunalrådet Karl Petersen avvisar all form av satsningar på malmhamnen.<br> ? Vi gör satsningar på Gammelstads kyrkby. Vi satsar också pengar i Svartöstan och på att bevara Blackis (Folkets hus i Svartö-stan). De satsningarna kostar mycket pengar för oss. Därför ser jag inga som helst möjligheter för oss att göra satsningar på gamla malmhamnen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om