I dag kan inte fullastade fartyg köra hela vägen fram till kajen i Luleå hamn eftersom det är för grunt. För att komma åt problemet behövs det muddras, ta bort bottenmaterial i vattnet.
På sin hemsida skriver Luleå hamn att projektet, också känt som Malmporten, är det största muddringsprojektet i Sverige i modern tid. Det var beräknat att börja i sommar. Så blir det inte nu. Anbuden som inkom i upphandling för muddringen blev alldeles för dyra för Luleå hamn och Sjöfartsverket.
– En plan är alltid en plan tills man ska realisera den. Förändringen som har skett är att Malmporten bromsas, säger Luleå hamns vd Anders Dahl.
Utbyggnaden av hamnen måste därför göras i etapper, eftersom inte all upphandling finns på plats.
– Vi bygger inte allt på en gång. Det kan ju verka som att det inte byggs som det var tänkt men det är att vi bygger vart efter det behövs, säger han.
Den planerade muddringen är även en förutsättning för att Luleå hamn och Sjöfartsverket ska kunna genomföra den andra upphandlingen, som rör byggnationen av kajen. Allt beräknas vara klart 2030 och Anders Dahl håller fast vid den planen trots förseningarna.
– Tidsplanen blir förskjuten ett år och vi jobbar för att slutprodukten ska vara klar i tid.
Var anbuden i upphandlingen långt över er smärtgräns?
– Jag får inte nämna siffror på grund av upphandlingsregler men det var väldigt dyrt. Det handlar om miljardbelopp och då rinner det iväg väldigt fort.
Under hösten inledde Luleå hamn rundabordssamtal tillsammans med Stegra, LKAB, SSAB och Luleå kommun för att hitta en lösning på finansieringsfrågan. Spekulationer om att en osäker ekonomisk framtid väntar fler gröna industrier efter Northvolts konkurs och att det därmed skulle påverka Luleå hamns finansiering är något som Anders Dahl bestämt avfärdar.
– Jag förstår att det skulle vara jätteroligt att få till en sådan vinkel men det finns ingen sådan koppling alls, säger han.
Hur känns det att ett sådant här projekt blir försenat för dig som vd?
– I en sådan här värld med så stora komplexa projekt så sker det förändringar hela tiden. För oss är det ingen jättestor sak. Det viktigaste är att saker blir klart i tid och att vi inte ger oss ut med fördyringar som vi bedömer för höga.
Varför tror ni att ni kommer att lyckas bättre med nästa upphandling?
– För att vi har dragit lärdomar flera lärdomar från våra tidigare upphandlingsförsök.