Sara sÀger att hon Àr tacksam att hon orkade driva pÄ tills dottern fick en diagnos.
â JĂ€ttemĂ„nga förĂ€ldrar ger upp. Du har konflikter och brĂ„k hemma, konflikter pĂ„ skolan nĂ€r du kommer och hĂ€mtar, konflikter pĂ„ fritids, konflikter för att komma pĂ„ utredning â man orkar inte.
Genom en förÀldragrupp har hon lÀrt kÀnna mÄnga andra förÀldrar till barn med adhd. Flera av dem har fÄtt vÀnta lÀnge pÄ en utredning. En nÀra vÀn med ett barn som har adhd-problematik fick vÀnta tvÄ Är pÄ utredning och diagnos.
â SĂ„dant hĂ€r pĂ„verkar förĂ€ldrarna jĂ€ttemycket. Att kĂ€nna att man inte blir trodd eller hörd, sĂ€ger Sara.
Den lĂ„nga vĂ€gen till att fĂ„ hjĂ€lp blir dĂ€rför inte utan konsekvenser â Sara beskriver flera kompisar som gĂ„tt in i vĂ€ggen nĂ€r familjen inte fĂ„tt det stöd som behövs.
â Och antalet skilsmĂ€ssor bland förĂ€ldrarna i den hĂ€r gruppen Ă€r stort eftersom det sliter sĂ„ mycket pĂ„ relationerna.
Som förÀlder till ett barn med adhd kÀnner Sara ibland att hon mÄste stÀnga av sina kÀnslor och lÀgga mammarollen Ät sidan för att dottern ska fÄ rÀtt stöd.
â Vi som Ă€r förĂ€ldrar till barn med funktionshinder mĂ„ste lĂ€ra oss förbannat mycket, sĂ€ger hon. Vi mĂ„ste lĂ€ra oss vad vĂ„ra rĂ€ttigheter Ă€r, och vad vi kan krĂ€va av skolan, landstinget eller kommunen.
I framtiden sÀger Sara att samhÀllet mÄste ta ett större ansvar för barn med adhd, frÄn utredning till insatser efterÄt.
â De har en neuropsykiatrisk funktionsnedsĂ€ttning, men sjĂ€lva hindret uppstĂ„r ju bara i kollisionen med samhĂ€llet. Det uppstĂ„r bara om vi inte hjĂ€lper dem.