Många plus med Ams i luren

Ams nya kundtjänst har öppnat i Luleå. Med hjälp av den kan privatpersoner och företagare ringa och be om råd i olika frågor.

LULEÅ2005-05-03 06:30
? Vi ökar tillgängligheten från 40 till 82 timmar i veckan, säger kontorschefen Pia Rydqvist. <BR>Ams effektiviserar sin verksamhet. Där ingår en satsning på telefonrådgivning. Tre kundtjänster i landet samverkar för att ge snabb service till privatpersoner och företagare. Det var i fredags som kundtjänsten i Luleå kom igång, sedan tidigare finns också kundtjänst i Sollefteå och Karlskoga.<BR>I Luleå finns 70 anställda, personer som valdes ut bland de 2.000 som sökte tjänsterna.<BR>&nbsp;? Vår personal besvarar frågor både från privatpersoner och företagare. Och det blir enklare för alla att få råd när de behöver det eftersom vi har öppet så länge, till 22 på vardagar och 16 på helger, säger Pia Rydqvist.<BR>Hon säger att det finns många fördelar med kundtjänsten. <BR>&nbsp;? Vi avlastar lokalkontoren från mycket arbete och genom det kan personalen där fördjupa sig på dem som behöver mer stöd.<BR>Stöttar och tipsar<BR>Fram till nu har privatpersoner varit tvungna att besöka ett kontor för att berätta om vilka arbeten som de sökt, ett villkor för att få bidrag. Nu räcker det med att ringa till Ams kundtjänst.<BR>&nbsp;? Personalen på kundtjänsten ska också stötta de arbetssökande och ge tips om hur de ska marknadsföra sig. Och den företagare som på en söndag kommer på att han behöver en vikarie på måndag kan ringa oss och då kan vi hjälpa till med rekryteringen, säger Pia Rydqvist.<BR>Kundtjänstens personal ska också kunna utforma en handlingsplan utifrån den bakgrund och behov som en arbetssökande har. Tidigare sköttes dessa ärenden i samband med besök på arbetsförmedlingen.<BR>Ams kundtjänst är inrymt i de lokaler som tidigare disponerades av Teracoms lokaler mitt emot gamla Hermelinsskolan. En av dem som arbetar där är Anna Rova. Hon säger att hon kortade ned sin föräldraledighet för att kunna börja arbeta på Ams kundtjänst.<BR>Hon är inte obekant med att arbeta i en kundtjänst, tidigare arbetade hon i en som tillhörde ett möbelvaruhus. Och i tre år arbetade hon i IBM:s kundtjänst utanför Glasgow.<BR>&nbsp;? Jag tycker om att arbeta med människor, det är utvecklande. Och så kommer jag att kunna hjälpa både privatpersoner och företagare, det känns bra, säger Anna Rova.<BR>Kollegan Roger Bergdahl nickar instämmande. <BR>&nbsp;? Vår verksamhet blir extra bra för företagare, tack vare våra öppettider kommer de att kunna få svar på sina frågor nästan på en gång eftersom vi har kvällsöppet.<BR>Styr tiderna <BR>Bergdahl berömmer också han Ams och den utbildning som han fått för att klara av det nya arbetet. Men inte bara det.<BR>&nbsp;? Alla anställda har fått göra ett önskeschema, vi har fått säga vilka arbetstider som vi vill ha. Jag har själv valt att bara arbeta dag.<BR>Kollegan Anna Rova som är nybliven mamma har valt lite olika arbetstider. Hon kommer att växla mellan att arbeta dag och att börja arbeta vid lunchtid.<BR>&nbsp;? Det är bra att man kan anpassa arbetstiderna efter de behov som man har just nu.<BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om