Bocamp - så kallar First camp sitt nya koncept för campingen. Det innebär att stugorna säljs till privatpersoner som hyr ut till andra när ägaren inte är där.
Konceptet finns på alla First camps tio anläggningar i Sverige. Med varierande framgång.
- I Luleå började vi sälja våren 2011 och vi har hittills sålt 31 stugor av 70, säger Leo Heijbel, marknadschef på First camp.
Han betecknar det som varken bra eller dåligt.
- Det är varken den högsta försäljningen av stugor vi har men inte heller den lägsta. Det är ganska bra, tillräckligt skulle jag vilja säga, säger Heijbel.
Bolaget har köpt sju stugor för egen del medan två stugor inte ska säljas. Det innebär att 30 stugor på campingen fortfarande är osålda. Leo Heijbel tror dock att de ska bli det.
- Vi räknar med att det tar 3-4 år att sälja stugorna, det är en ny form av produkt på fritidshusmarknaden. Det är ju en form av bostadsrätt men vi kallar det fritidsrätt, man får ju inte bosätta sig i stugan permanent eller skriva sig där, säger han.
Stugorna i Karlsvik kostar mellan 255.000 och 449.000 kronor. Inför varje säsong bokar ägarna de veckor de tänker nyttja sina stugor, övriga veckor bjuds stugan ut för uthyrning och det sköter First camp.
- Uthyrningen ger ägaren en god intäkt varje år. För oss är det viktigt att stugorna inte står tomma, det är bra för vår verksamhet att det bor folk där, säger Heijbel.