Sedan oktober 2015 publicerar Trafikanalys den officiella statistiken om persontågens punktlighet i Sverige. Det nya måttet kallas sammanvägt tillförlitlighetsmått ,STM, och motsvarar andelen av de planerade tågen, dagen innan avgång, som ankommit till slutstationen i tid.
I januari anlände 48 procent av tågen till Luleå i tid, i februari var siffran 68 procent.
Bengt Olsson, kommunikationschef Trafikledning på Trafikverket, säger att det finns flera orsaker till att tågen är försenade.
– Det är svårt att säga rakt upp och ner vad det beror på. Det har varit en hel del inställda tåg, framför allt under vecka tre, då det var stark kyla uppe i norr, säger han.
Säkerhet är en orsak till att tåg ställs in vintertid. Och eftersom januari var en kall månad på många håll ställde det till problem för tågtrafiken.
- Det är ingen höjdare att bli stående på spåret eftersom tåg kyls ut oerhört fort. Riskerna ökar att det ska hända något med elektriciteten vid kyla. För oss är säkerheten det viktigaste, säger Bengt Olsson.
En annan orsak till förseningar är att det är mycket enkelspår i norr, vilket gör att det inte går att köra om ett stillastående tåg.
Från oktober 2015 tas inställda tåg med i punktlighetsstatistiken, något som inte gjorts tidigare. En del kritik har framförts om att Trafikverket mörkat den statistiken.
– Det har vi inte gjort, vi har redovisat den statistiken på en separat plats på vår hemsida, säger Bengt Olsson.
Nu räknas den statistiken alltså in i punktlighetsstatistiken.
Vassijaure, som är Sveriges nordligaste station, har också dålig punktlighet. I januari var 55 procent av tågen i tid, i februari 80 procent.