Matigt år för OK Norrbotten

Trenden för magen kan mätas hos OK Norrbotten:Livsmedel säljer sämre medan snabbmaten ökar.

Luleå2013-03-28 06:00

Större delen av föreningens försäljning kommer som tidigare från drivmedel. Däremot är det ingen större vinst på den varan, i det fallet är butiksförsäljningen bättre.

Totala intäkterna för 2012 blev 1.452 miljoner kronor, inklusive moms, och det är 65 miljoner mer än året innan.

Resultatet efter finansnetto blev 10,5 miljoner kronor

- Ett normalår, summerar vd Staffan Magnusson. Resultatet är ungefär i nivå med utfallet senaste fem åren.

Återbäringen föreslås bli två procent, oförändrat.

Mera diesel
Försäljningen av drivmedel minskar något.

- Fler köper snåla dieselbilar, säger Staffan Magnusson. Försäljningen av diesel har ökat medan det sålts mindre av bensin.

Staffan Magnusson pekar på statistik för branschen som samlas in hos SCB och sett mot den klarar sig OK Norrbotten bättre än branschen i riket inom bensinförsäljning.

Föreningen står sig också väl i branschen i Norrbotten.

- Vi tar marknadsandelar i länet.

Kvällsöppet påverkar
OK Norrbottens försäljning av livsmedel har alltså minskat.

- Livsmedelsbutiker i Luleå har sedan länge haft öppet sent på kvällarna, men så har det inte varit ute i länet. Numera är det öppet på sen kvällstid även i små orter och det påverkar oss, säger Staffan Magnusson.

Fortsätter att öka gör däremot försäljningen av snabbmat, som korv, sallad och mackor.

Försäljningen av biltillbehör och grejer för fritid ökar liksom uthyrningen av släpvagnar och biltvätt.

Gångna året har pumpar bytts ut på flera stationer. Tvätten i Haparanda är klar. Nya terminaler för betalkort har installerats på stationerna.

Nu byggs OK i Kiruna om och stationen i Arjeplog ska vara ombyggd i juni.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om