Det senaste året har livsmedelspriserna ökat med drygt 14 procent. Man får gå tillbaka till tidigt 1980-tal för att hitta en period med lika stora prisökningar. Sedan december i fjol har priserna ökat för varje månad, visar statistik från SCB.
Under året har priset för vitkål stigit mest med 47 procent, även priset på margarin har stigit kraftigt och ökat med 39,4 procent. Kaffet har stigit 36,7 procent.
– Vi märker att kunderna är mycket mer prismedvetna än det var tidigare. De gör även andra val än innan. Vi säljer mer kampanjvaror än vi gjorde tidigare, säger Linnéa Rutqvist, butikschef för Willys Storheden.
Men det är inte för alla livsmedel som priserna ökar. Det handlar mest om frukt och grönt, men även vissa köttdetaljer har sjunkit i pris. Purjolök och morötter har sänkts mest i pris det senaste året, med 8,6 respektive 10,6 procent. Även småcitrus, gurka, salladskål och äpplen har blivit billigare.
– Vi får en känsla av att vi får nya kunder som inte har handlat på Willys innan, säger Linnéa Rutqvist.
– Vi ser att många varor har gått upp i pris, sedan har det justerats igen så vi har sänkt varor. Det är mycket prisjusteringar, i vanliga fall har vi inte alls så mycket justeringar, men nu gör vi det nästan dagligen och det är både upp och ned.
Matpriskollen har kartlagt prisökningen på nästan 42 000 olika dagligvaruartiklar. Ökningen för september månad är i genomsnitt 0,9 procent. Det ska ställas mot en ökning på 1,1 procent för hela året 2021.
– Det kommer mer höjningar. Ännu har vi inte sett puckeln. Jag ser att många kategorier av produkter och varumärken inte har höjts i samma takt som sina konkurrenter och prisutvecklingen är i olika fas på de olika kedjorna. Det innebär att ökningarna kommer att fortsätta. Det är långa ledtider i branschen och det ser fortsatt bekymmersamt ut för konsumenterna och än värre kan det bli om elpriserna rusar i vinter för producenterna, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.
Han tror att prisnivån kommer att bestå ett bra tag framöver även om ökningstakten troligen kommer att minska under nästa år.
– Det finns nog inget annat år som det kommer ha ökat lika mycket som i år, vad jag känner till. I alla fall inte sedan 1986 då jag började i branschen, säger Ulf Mazur.