Max ökar mindre
Hamburgerkedjan Max slår av på expansionstakten. I stället för tio-tolv nya restauranger i år blir det högst hälften. - Vi vill vara försiktiga, säger VD Richard Bergfors.
Foto: Andreas Wälitalo
- Det är skakigt i världen så vi vill vara ödmjuka. Men vi behöver inte drabbas så hårt. Snabbmatsbranschen och godisbranschen brukar klara sig väl i lågkonjunktur. McDonalds är en av få aktier i USA som gått bra. Hamburgare och snabbmat är nog den billigaste middagen, så på det sättet kanske Max kan ta marknadsandelar, säger Richard Bergfors.Bröt igenom
Jämfört med utvecklingen i industriföretag ser det bra ut för Max. Företaget slog rekord i fjol och bröt miljardvallen. Enligt Richard Bergfors landade omsättningen på 1.050 miljoner kronor, mot 853 miljoner året innan. Preliminärt resultat efter finansnetto för 2008 är 85-90 miljoner kronor, mot 78 miljoner året innan.- Vi är extremt nöjda med det år som gått. Ökningstakten på slutet var lägre än i början men vi ökade i alla fall. I år räknar vi med en omsättning på 1.150 miljoner och att kunna bibehålla fjolårets resultat. Råvarorna har blivit dyrare, utan att vi kan ta ut det av gästerna. Det kostar att öppna nya restauranger. Vi har i fjol öppnat ett antal som inte ger vinst ännu och de vi öppnar 2009 kommer att gå med förlust i år, säger Richard Bergfors.När 2008 inleddes hade företaget 58 restauranger. Tio nya öppnades under året. Det var meningen att det skulle bli ytterligare ett par.För i år är det klart med fyra nya restauranger. Det kan bli ytterligare en eller två, säger Richard Bergfors. Den gamla målsättningen låg på tio-tolv nya restauranger i år.Den första restaurangen i utlandet skulle enligt planerna öppnas i år.- Det är nog inte realistiskt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!