Hamburgerkedjan har sedan ett par år tillbaka avsatt pengar till att minska koldioxidutsläpp. Enligt vd Richard Bergfors handlar det om ett affärsmässigt beslut.
– Vi lägger stora summor varje år på klimatkompensation, men vi vet att det lönar sig. Flera undersökningar bekräftar att svenska folket uppskattar företag som tar ansvar för att minska sin klimatpåverkan, och vi ser hur allt fler väljer Max framför konkurrenterna, säger Richard Bergfors.
Skatteverket och skattedomstolen avslog koncernens skattavdrag med motiveringen att klimatkompensationen är att betraktas som en gåva.
Även företaget Saltå Kvarn har fått avslag för liknande avdrag med samma motivering.
Nu har Maxkoncernen tagit beslut om att överklaga skattedomstolens beslut.
– Max kommer fortsätta klimatkompensera oavsett om vi får dra av kostnaden eller ej eftersom vi ser nyttan för oss som företag, för världen och för kommande generationer. Men vi tycker att det vore uppseendeväckande och felaktigt om den juridiska processen slår fast att klimatkompensation är en gåva. En gåva till vem? Kommande generationer? Till världen? Vi ser det som vår skyldighet att överklaga domen, säger Richard Bergfors.