Efter månader, för att inte säga år, av osäkerhet begärdes Saab automobile i går i konkurs. Möjligen blir det en försäljning från konkursförvaltaren som innebär en framtida tillverkning av Saab-bilar. Möjligen inte.
- Det som skett är jättetråkigt, jag har trott att det skulle fixa sig. Många kunder har frågat hur det ska gå. Jag hoppas det blir en produktion igen, säger Ulf Hallbom.
Han ägde en gång i tiden en Saab V4 från 1970.
- Jag minns registreringsnumret.
Senare jobbade han med reservdelar och från mitten av 1980-talet har han sålt Saab. Den första han sålde var en Saab 900. En vit.
Ulf Hallbom jobbar vid Bilkompaniet, med verksamhet på flera orter i länet. För närvarande finns tre nya Saab-bilar inne i lokalerna i Luleå. En bil är av den nya modellen av 9-5, som knappt hann börja tillverkas innan produktionen kom av sig.
- Försäljningen av nya Saab har varit ytterst blygsam sedan april. Biltillverkningen upphörde ju och det har varit turbulent. Det är tråkigt idag men det kan komma något positivt ur det. Vi har de senaste åren medvetet satsat på våra andra märken, Opel, Suzuki och Citroen så verkan för oss av att Saab tappat volym blir därför mindre kännbar, säger Robert Waltari, vd i Bilkompaniet.
Reservdelarna ligger i separat bolag kring Saab, och staten har gått in som borgenär. Det betyder att det inte blir några problem med att få tag på reservdelar, hävdar Robert Waltari.